The revenge playbook

The revenge playbook Tittel: The revenge playbook

Forfatter: Rachael Allen

ISBN: 978-0-06-228136-4

En underholdene bok hvor innhold og skrivestil tidvis minnet meg om Keplinger (The duff, Lying out loud).

Boka omhandler fire jenter, Liv, Peyton, Melanie Jane og Ana, og en liste med utfordringer. De fire jentene går på samme skole hvor det er fotballguttene som styrer og får lov til å gjøre omtrent akkurat som de ønsker. Det er noe de fire jentene ønsker å få en slutt på. De vil at guttene skal måtte ta ansvar for det de gjør (noe som ikke er enklest siden de som spiller fotball i den byen omtrent blir oppfattet som guder).

Jentene var ikke en-dimensjonale, men de ble tidvis litt som karikaturer på de stereotypiske jentetypene – det samme med mange av guttene. Jeg syns sånt er helt greit, jeg vet jo hva jeg får med en sånn bok, og jeg innrømmer gjerne at jeg liker den typen bøker. Det var enkelt å holde jentene fra hverandre for de hadde alle hver sin særegne stemme. De hadde alle trekk jeg likte, men de hadde også trekk jeg ikke likte.

En ting som forvirret meg litt i denne boka var måten det føltes som den hoppet fram og tilbake i tid. De fire jentene forteller alle hver sine deler av fortellingen – dette går kronologisk. Listen med utfordringer har sine egne kapitler for når de har klart noen av utfordringene så de blir strøket over. Den tredje røde tråden i boka er dagen/kvelden hvor jentene gjør selv utfordringene. Hovedfortellingen starter før de får listen, fortsetter «gjennom» listen og avslutter en god stund etter listen.

Totalt sett en bok jeg likte godt, som var underholdene og lettlest 🙂

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..