Superman: Red son

Superman - red son #1

Tittel: Superman: Red son

Forfatter: Mark Millar

ISBN: 978-1-84023-801-3

 

Dette er definitivt et ny versjon av Superman. Han vil som alltid gjøre godt for verden, men det er fort gjort å dra det for langt… I forordet til tegneserien står det at Ben Franklin en gang skrev: «Those who would sacrifice their freedom for safety will find they inherit neither». Det vises så utrolig tydelig i denne tegneserien. Historien var fascinerende; og selv om jeg ikke har lest mest tegneserier i mitt liv kjente jeg igjen så mange av karakterene: Superman, Lois Lane (eller i denne tegneserien heter hun Lois Luthor), Lex Luthor, Batman, Wonder Woman og Green Lantern. Noen ganger er det tilfeldigheter som avgjør hvordan verden formes. Andre ganger er det ulike mennesker som prøver å forme verden.

Jeg vil påstå at denne boken har mye av «Storebror ser deg» tanken, en tanke jeg ikke liker. Jeg forstår jo at man trenger noen til å prøve å holde orden på folk, men bare til et visst punkt. Folk har en fri vilje, og denne viljen må de få lov til å bruke selv om det noen ganger går galt. Rett og slett fordi man kan lære av ting som har gått galt, prøve å forstå hvorfor og hvordan det kunne gå så galt, for så å ikke gjøre det igjen.

Tegningene var fargerike, tydelige, klare og uttrykksfulle. De var både enkle og detaljerte noe som jeg følte hele tiden understreket historien som ble fortalt.

En siste ting; født sånn eller blitt sånn? Superman er en person som generelt vil gjøre godt, det vil han både i den vanlige historien jeg kjenner der han er amerikaner, men også i denne tegneserien hvor han vokser opp i Sovjet. Er det oppdragelsen hans som gjør de to versjonene av Superman så ulike? Hvilke andre ting spiller inn?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..