Mid year book freak out

Jeg følger en del booktubere og siden vi nå er over halvveis i året, er det mange av dem som gjør en tag med tittel: Mid year book freak out. Selvfølgelig har jeg sett mange av dem, så jeg ville også delta (i skriftlig form, siden jeg foreløpig ikke har en booktube-kanal). Fordi jeg er tidvis lat og regner med at de fleste kan lese engelsk, har jeg ikke oversatt spørsmålene.

  1. Best books you’ve read so far in 2017? Jeg håper noen kan høre meg av Alice Oseman
  2. Best sequel you’ve read so far in 2017? De fire siste bøkene i serien The parasol protectorate av Gail Carriger; Changeless, Blameless, Heartless og Timeless. (Første boken heter Soulless)
  3. New release you haven’t read yet, but want to? Caraval av Stephanie Garber – den høres interessant ut.
  4. Most anticipated release for the second half of the year? Ash and quill av Rachel Caine; tredje boken i serien The great library. Jeg har de to første bøkene i serien stående i bokhyllen min, uten at jeg har lest dem. Det er fordi jeg er lei av å lese første boken i en serie og så ikke huske noe av den når neste bok kommer. Dermed har jeg for en gangs skyld rett og slett ventet med å lese bøkene sånn at jeg kunne lese dem alle rett etter hverandre.
  5. Biggest disappointment? Bienes hemmelige liv av Sue Monk Kidd – denne var det mye hype rundt for mange år siden, og den har stått lenge i bokhyllen min. På grunn av en lesesirkel jeg er med i ble det endelig til at jeg skulle få lest denne boken. Den var helt grei, men jeg lurer jo litt på hvorfor alle var så ekstremt opptatt av den en stund?
  6. Biggest surprise? Samme som beste bok i 2017: Jeg håper noen kan høre meg av Alice Oseman; jeg forventet at jeg kom til å like boken, men hadde ikke sett for meg hvor fantastisk jeg syns den var.
  7. Favourite new author (debut or new to you)? Carlos Ruiz Zafón med Vindens skygge – en rett og slett nydelig bok; og det er bøker og et hemmelig bibliotek – med andre ord: ingenting å mislike!
  8. Newest fictional crush? Hm, jeg pleier ikke å få «fictional crush» på noen, så dette kan jeg nok glatt hoppe over.
  9. Newest favourite character? Moren til Frances i Jeg håper noen kan høre meg av Alice Oseman. Endelig en mor i en YA bok, som både er der og ikke er håpløs.
  10. Book that made you cry? Jeg pleier ikke å gråte av bøker, men jeg ble påvirket av Endelig skal vi le av Birgit Alm. Jeg vet jo at det finnes fattigdom i rike Norge, og selv om jeg håper at ingen sliter så med økonomien som hovedpersonen i denne boken er jeg stygt rett for at det var litt for mye sant i den boken.
  11. Book that made you happy? Glad er kanskje ikke helt riktig, men en bok som moret meg fordi hele greia var tatt på kornet var The norwegian hytte av Jenny K. Blake
  12. Favourite book to film adaptation you saw this year? Vel, jeg hadde veldig lyst til å se Skjønnheten og udyret på kino, men jeg fikk aldri suset meg på kino så det skjedde ikke…
  13. Favourite review you’ve written this year? Her har jeg ingen favoritt, jeg har nemlig en tendens til å bare skrive ned det jeg tenker om boken der og da når jeg er ferdig. Det gjør det kanskje ikke så spennende for andre å lese, men det er veldig praktisk for meg så jeg lettere kan huske hva jeg har lest. (om noen andre kan ha nytte av det også, ville jo det vært veldig hyggelig!)
  14. Most beautiful book you’ve bought so far this year (or received)? Jeg har ikke kjøpt noen bøker i år (!), men jeg fikk tilsendt Jeg håper noen kan høre meg av Mangschou forlag og forelsket meg i hele boken, så den 🙂
  15. What books do you need to read by the end of the year? Mange? Jeg har mange bøker i bokhyllen jeg gleder meg til å lese, mange bøker på biblioteket jeg gleder meg til å lese, og jeg har pensumbøker jeg må lese. Foreløpig vet jeg ikke hvilke bøker som er pensum, men det kommer nok snart…

Det var alle spørsmål og svar.

(reklamelinker; engelske bøker til Bookdepository; norske bøker til Bokkilden – ingen ekstra utgift for deg; men kanskje provisjon til meg)
Legg igjen en kommentar

