Crazy

Tittel: Crazy

Forfatter: Benjamin Lebert

ISBN: 82-03-24320-7

Hvor og hvordan jeg fikk tak i denne boken aner jeg ikke, men den stod i alle fall i bokhyllen min. Siden jeg for tiden leser bokhyllen min, tenkte jeg: hvorfor ikke, den er jo ikke så lang.

Fra bokens bakside: «Livet er en crazy jævel. Foreldrene mine slåss, søsteren min er lesbisk og jeg er en krøpling. Ja, og snart blir jeg sikkert også sparket ut fra internatskolen. Sånn er det bare. Men før det skjer, skal kompisenene mine og jeg sjekke ut en del ting. Vi skal på tokt, og denne gangen stikker vi lenger enn til jentefløyen.»

Ordet crazy blir brukt noe som føltes som uendelig mange ganger, så jeg ble litt sliten av det. En annen gjentakelse som begynte å gå meg på nervene selv om boken var kort var delbeskrivelsen av den ene karakteren i boken: Florian, som alle bare kaller jenta. Tjukke Felix og tynne Felix går også igjen, og jeg klarer ikke å la være å tenke: kunne det ikke blitt valgt noen andre kallenavn på den; det blir tross alt sagt til dem og jeg tenker at det kan ikke være hyggelig å bli minnet på det hele tiden selv om det er sant. Persongalleriet i denne boken ble dermed litt for stereotypisk og endimensjonale. Greit at boken er en debutbok av en 16-åring, men siden den er utgitt må den jo ha vært gjennom litt redigering i forlaget?

Kanskje jeg bare er litt for kritisk i dag som finner så mye negativt å si om boken. Så får ta med noe positivt også: språket fløyt utrolig lett, og boken i seg selv var veldig lettlest. Vennskapet i guttegjengen var et godt eksempel på et godt vennskap syns jeg, så det var jo også positivt.

Tl;dr: lettlest, men irriterende momenter så den passet ikke helt for meg.

Legg igjen en kommentar

