Blameless

Tittel: Blameless* (The parasol protectorate #3)

Forfatter: Gail Carriger

ISBN: 978-1-84149-973-4

Dette er tredje boken i serien The parasol protectorate av Gail Carriger. Det begynner å bli en stund siden jeg leste de to første bøkene, men jeg leste ikke mange sidene før jeg kom inn i historien igjen. Alexia Tarabotti er fremdeles hovedpersonen, og hun er fremdeles sassy som få andre, spesielt i viktorianske england. Hun har gode manerer, men hun har også en del tanker som ikke alle syns passer seg for en dame på den tiden. Hun er endelig blitt gift med varulven Lord Maccon, og er fremdeles god venn med vampyren Lord Akeldama. Helt på slutten av bok to ble hun også gravid, og det er det som tar opp mye av denne boken.

Vanligvis har jeg ikke så mye til overs for å lese om gravide damer, men siden Alexia Tarabotti ikke er som alle andre går det helt greit. Disse bøkene gir meg masse underholdning og action og en parasol som jeg stadig er like imponert over. Ivy har ikke en stor rolle i denne boken, men hun spiller likevel en meget viktig rolle. Hun er seg selv og det er like sjarmerende hver gang.

Steampunk-elementene er godt vevd inn i historien, men de tar ikke opp hele plassen. Templerne, vampyrer, varulver og vitenskapsmenn – alle har sine kodekser de lever etter og ting de ønsker ut av Alexia Tarabotti i denne boken. Eller, noen ønsker henne bare dø, så hun må sammen med noen venner stadig flykte for livet. Kjolen henne blir til og med på et punkt ødelagt, og hun løper mer enn vanlig – gravid i kjole. Det hadde nok vært litt av et syn å se.

Jeg blir stadig mer glad i denne serien, og har heldigvis de to siste bøkene i denne serien i bokhyllen, så vil prøve å få lest dem så snart som mulig.

 

(*reklamelink)
Legg igjen en kommentar

