Født til å løpe

Tittel: Født til å løpe: jakten på løpingens hemmelighet * (org. Born to run. A hidden tribe, superatheletes, and the greateste race the world has never seen)

Forfatter: Christopher McDougall

ISBN: 978-82-530-3488-1

Det er noe med å lese bøker om løping når jeg ikke driver med det selv. Denne boken inneholder en del faktaopplysninger som er bakt inn i teksten på en veldig naturlig måte. Den er lettlest og underholdende (jeg lo høyt for meg selv flere ganger). Den forteller utrolige historier om løping, om ulike folk som løper og om menneskets utvikling.

Den forteller om skader som kommer ved løping, men også om friheten og gleden ved å løpe. Den er inspirerende og fikk meg til å tenke på når jeg var liten og løp rundt hele tiden. Det er noe av greia, som barn løper vi mye og i varierende tempo.

Man slutter ikke å løpe fordi man blir gammel, man blir gammel fordi man slutter å løpe.

Vi mennesker er lagd for å løpe, så hvorfor gjør vi det ikke? Det er et av spørsmålene som boken stiller på en god måte, og gjør et ærlig forsøk på å svare på.  Den fikk meg til å ville løpe, å klare å komme til det punktet hvor løping faktisk føles godt. Heldigvis for meg har jeg denne boken i bokhyllen min, så jeg kan lese den flere ganger. Kanskje jeg også en dag kommer meg ut og gjør det vi er lagd for: løping.

(*reklamelink)
Legg igjen en kommentar

