Vindens skygge

Tittel: Vindens skygge

Forfatter: Carlos Ruiz Zafón; oversatt av Kari og Kjell Risvik

ISBN: 978-82-05-33557-8

Dette er en bok jeg har vært nysgjerrig på lenge, og nå har jeg endelig fått lest den!

Om den var sånn jeg hadde forestilt meg? Ikke helt, men så vet jeg ikke akkurat helt hva jeg egentlig hadde forestilt meg heller. Jeg brukte lang tid på å lese den fordi jeg leste den midt i en eksamensperiode – ikke det smarteste valget. Det gjorde nemlig at jeg bare hadde tid til å lese små snutter av gangen. Jeg fikk ikke tid nok til å virkelig synke inn i historien sånn jeg ønsket.

Noe jeg ikke likte så godt ved boken var at den føltes litt seig til tider, ofte var det litt lite som skjedde. Jeg skulle også ønske at vi hadde fått se mer av De glemte bøkers kirkegård – det er et sted jeg skulle ønske fantes og som jeg kunne besøke – lenge.

Ting jeg likte godt med boken var alle de ulike historiene, og hvordan alt hang sammen. Jeg slet litt med å huske noen av de ulike karakterene fra hverandre grunnet min oppstykkede lesing, dessverre. Litteratur, familie, kjærlighet gjorde boken til det den var. Historien fløt godt hele veien, noe som gjorde det enklere når jeg bare fikk lest litt av gangen. Mysteriet i boken, volden og evnen mange hadde til å ha tiltro til andre – alt skrevet på en troverdig og interessant måte.

Fordelen for meg nå som jeg har lest boken er at det kanskje blir enklere å lese utgaven jeg har på spansk siden jeg nå har lest historien en gang. Boken er også med i 1001-bøker og Gilmore Girls utfordringene, og jeg hadde den i bokhyllen. I bokhyllen min har jeg nemlig alle leste bøker på et sted, mens alle uleste bøker er samlet for seg. Noe som gjør at nå kan denne boken flyttes fra samlingen med uleste bøker til å bli en del av samlingen med leste bøker.

Legg igjen en kommentar

