13 gode grunner

Tittel: 13 gode grunner *

Forfatter: Jay Asher

ISBN: 978-82-516-8639-6

Dette var andre gangen jeg leste denne boken; forrige gang jeg leste den var i starten av 2011. Grunnen til at jeg leste den på nytt var fordi Netflix-serien var kommet og jeg hadde sett den. Jeg så serien fordi jeg visste den var basert på boken jeg leste og likte for mange år siden.

Når det gjelder Netflix-serien, så både likte og mislikte jeg den. De har endret en del fra boken til serien, noe som er vanlig når noe blir adaptert fra et medie til et annet.

Heldigvis er det lov å endre mening. Jeg ser verden på en litt annen måte nå enn jeg gjorde for seks (!) år siden, jeg har forandret meg, jeg har levd litt mer og opplevd litt mer. Dermed hadde jeg også et annet syn på boken nå enn det jeg hadde da.

Hannah hadde et stort behov for hjelp som hun dessverre ikke fikk. Skolen burde tatt tak i mobbing, men det er et vanskelig tema, og ofte vanskelig å oppdage. Det er mye som blir skjult for lærere, men de har også øyne og ører, det samme med foreldrene til Hannah. En annen utfordring med mobbing og utestenging er jo at folk er forskjellige, så de oppfatter og føler på ting på forskjellige måter. Noe som en ikke bryr seg om, kan gjøre en dag enten helt forferdelig eller helt fantastisk for et annet menneske.

Noe av det jeg misliker med boken denne gangen, som jeg ikke tror jeg tenkte over første gang jeg leste boken, var at Hannah skylder på de andre for at hun valgte den utgangen hun gjorde. Hun legger mye av skylden, nesten all skylden, over på de ulike personene hun snakker om på kassettene. Jeg forstår behovet hennes for å fortelle dem at det de sa og gjorde påvirket henne, men det er likevel ikke en ok måte å gjøre det på. Det gjør meg sint og frustrert; og det at hun ikke fikk hjelp gjør meg trist.

Det var mange som kunne gjort ting annerledes, men ting som er gjort og sagt kan aldri tas tilbake. Det er ikke mulig å endre fortiden. De fleste av personene visste at ting som var skjedd ikke var greit, men å høre det fra en død jente for så å måtte leve med ekstra skyldfølelse – heller ikke greit.

Totalt sett er det mye jeg misliker med boken, men har likevel et håp i og med at det nå er blitt en serie at folk i det minste snakker om det (og det er bare å søke litt på nett, så er det utallige diskusjoner om serien og boken). Jeg tenker at om folk tar med seg fra denne boken at det de sier og gjør har en effekt på andre, at de tenker over det, så er det en bra ting.

(*reklamelink)
Legg igjen en kommentar

