Born at midnight

Tittel: Born at midnight * (Shadow falls #1)

Forfatter: C. C. Hunter

ISBN: 978-0-312-62467-5

Mytene om varulver, vampyrer, hamskifter og andre vesener er ikke nødvendigvis bare myter.

Kylie er lei og sint fordi foreldrene skal skilles, og når ting går dårlig på en fest og hun ender med å bli hentet på politistasjonen av moren (selv om hun ringte faren), føles det som resten av verden faller i grus. Spesielt når moren bestemmer at hun skal sendes avgårde til en sommercamp for vanskelige ungdommer. At Kylie har mareritt og ser et spøkelse, gjør ikke at livet hennes føles bedre.

Hun er også nettopp blitt dumpet av kjæresten, og på sommercampen er det to kjekke gutter hun ikke helt klarer å finne ut av hva hun føler for. Livet er komplisert med andre ord.

Jeg har en god stund hatt lyst til å lese en bok med hekser i, og det er det i denne boken (ikke akkurat de flinkeste heksene men…). Kjærlighetstriangelet irriterte meg litt, men ikke så mye som det har gjort i enkelte andre bøker. Jeg tror grunnen til det var at Kylie var smart nok til å vite at hun ikke kunne holde på med begge to, hun visste at hun måtte ta en avgjørelse. Hun prøvde å finne ut av den biten samtidig som hun prøvde å finne ut av utrolig mange andre ting i livet sitt. Hvorfor spøkelse hele tiden oppsøkte henne og hvorfor hun kunne se det for eksempel.

Med mange av denne typen bøker er det mange klisjeer ute og går, og det var det definitivt her også. Heldigvis blir jeg sjelden irritert over klisjeer; kanskje det er barnet i meg som liker gjentagende ting? Kylie er så mye av et unikum  at alle prøver å finne ut av hva hun er, og hun er (selvfølgelig) den som er mest forvirret over hele greiene. Det er en jente som misliker Kylie intenst og truer henne. Kylie får også noen venninner som er klare for å gjøre alt for hverandre og støtte hverandre nesten uansett hva som skjer. Dette vennskapet går selvfølgelig gjennom noen ting som gjør at de blir uvenner, men de er jo tross alt venninner. Av to som leder campen, er det en Kylie ikke kommer helt overens med, mens den andre camplederen kan Kylie betro seg til og snakke åpent sammen med.

Så ja, en del klisjeer, men likevel god underholdning etter min mening – så jeg kommer til å fortsette å lese serien (når jeg har lest nok av bøkene i bokhyllen til at jeg får lov av meg selv til å kjøpe flere bøker…)

(*reklamelink)
Legg igjen en kommentar

