Kjære søndag

Om litt over en uke har jeg neste eksamen, så fremdeles er det hovedtanken min. Eksamensforberedelser. Sånn sett passer egentlig været som har vært den siste uken; grått og masse regn (heldigvis ikke snø). Det blir lite annen lesing for tiden, men jeg nyter stadig små biter av boken hvor dagens smakebit kommer fra: Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón. Selv om jeg nå er over halvveis, kommer smakebiten fra starten av boken. Jeg innrømmer det glatt; jeg skulle gjerne hatt en uke, eller kanskje heller en måned i De glemte bøkers kirkegård bare for å se hvilke skatter jeg kunne funnet.

En gang hørte jeg en av de faste kundene i fars bokhandel si at det er få ting som preger en leser mer enn den første boken som virkelig baner seg vei inn til hjertet. Disse første bildene, gjenklangen av disse ordene som vi tror vi har lagt bak oss, følger oss hele livet og hugger ut et slott i vår erindring som vi før eller senere – uansett hvor mange bøker vi leser hvor mange bøker vi oppdager, hvor mye vi lærer eller glemmer – vil vende tilbake til. For meg vil disse forheksede sidene alltid være dem jeg fant i en av gangene i De glemte bøkers kirkegård.

Fortell meg gjerne; hvilken bok har fulgt deg hele livet?

24 thoughts on “Kjære søndag

    • Ja, leste den ut i dag (selv om jeg skulle fokusere på studiene) og likte den veldig godt. Fant ut at det var en serie; har du lest resten? Hva syns du om dem?

      Lik

    • Jeg husket ikke at det var en serie før du nevnte det nå. Ser at det også er kommet en fjerde bok, men den ser ikke ut til å være oversatt til norsk enda – håper det skjer for likte denne godt 🙂

      Lik

  1. Den här boken läste jag för några år sedan och tyckte om. Böcker som följt mig genom livet är väl främst många av Astrid Lindgrens böcker. Första stora egna läsupplevelsen var böckerna om Narnia av C. S. Lewis.

    Lik

    • Jeg leste ikke Narnia-bøkene før i voksen alder, men jeg vokste opp med TV-serien fra BBC (som ligger på YouTube!). Astrid Lindgren og Anne-Cath Vestly kommer jeg nok alltid til å huske.

      Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

