Endelig skal vi le

Tittel: Endelig skal vi le *

Forfatter: Birgit Alm

ISBN: 978-82-10-05543-0

Denne boken lånte jeg med meg hjem fra biblioteket ene og alene fordi en låner jeg stoler på boksmaken til sa til meg at denne burde nesten alle lese. I løpet av en arbeidsdag får jeg stort sett mange av denne typen boktips, og det er ikke alle bøkene jeg leser for å si det på den måten. Nå er det en god stund siden jeg fikk anbefalingen av låneren og jeg husker ikke hva hun sa, men jeg husker følelsen av stemningen når hun snakket om boken. Det var noe ekstra der som gjorde at jeg ikke klarte å la være å låne med meg boken hjem.

Elinor Nor er alenemor, student og fattig. Det siste prøver hun å unngå til enhver tid, så hun innrømmer det ikke for andre. Nesten ikke for seg selv stort sett heller.

Spesielt rundt høytider er det ofte artikler i mediene om de fattige i landet; de som klager sin nød og de som prøver å late som alt er helt fint. De som akkurat klarer seg på de pengene de får og de som akkurat ikke klarer seg på de pengene de får. De fleste av oss vil jeg tro tenker på disse når det omtales i mediene, men tenker vi på dem ellers? Jeg gjør ikke det. Jeg har så jeg klarer meg. Jeg har så jeg kan kjøpe ting om jeg trenger det og jeg kan spare litt hver måned så jeg har til uforutsette utgifter. Elinor i denne boken har ikke det. Hun har ikke en krone ekstra, faktum er at hun ofte er mange kroner for lite hver måned. Hun er glad de dagene og helgene ungen er hos faren for da tror hun at ungen får god og næringsrik mat.

Elinor gjør så godt hun kan for seg selv og sønnen, men det er tydelig gjennom hele boken at livet og økonomien (eller, fraværet av økonomi) tærer på henne. Desperasjonen hennes skinner så tydelig gjennom at det er ubehagelig lesning til tider. Det er ubehagelig fordi situasjonen til Elinor er ikke enestående, det er noe som gjelder for mange. De færreste snakker om det fordi de skammer seg.

Låneren som snakket til meg om denne boken hadde lest ut boken kvelden i forveien så vidt jeg husker, kanskje det var derfor hun var så insisterende på at andre måtte lese denne boken? Den følelsen av at dette skjer, det er her og nå, det er en fattigdom som sjelden snakkes om, som gjemmes, som er forbundet med skam, som burde frem i lyset. Derfor er dette en bok mange burde lese og snakke om. Fattigdom. For meg er en hundrelapp ikke en stor sum, men for en fattig person kan det være forskjellen mellom å være mett i flere dager eller å sulte.

Jeg skulle ønske at folk kunne være mer åpne om temaet økonomi; om du ikke har penger å sløse bort på en kafetur, vær ærlig. Jeg lærte når jeg var liten at ærlighet varer lengst; dessuten: sannheten kommer alltid frem enten du vil eller ikke, så hvorfor ikke bare være ærlig med en gang selv om det er skummelt? For det er skummelt, det gir en følelse av utilstrekkelighet, at en ikke har kontroll, at en ikke har nok, at en er fattig. Vær åpne med de rundt; les boken og snakk om temaet.

(*om du kjøper boken via denne linken får jeg en liten prosent, ingen ekstra kostnad for deg)
Legg igjen en kommentar

