Bienes hemmelige liv

Tittel: Bienes hemmelige liv

Forfatter: Sue Monk Kidd

ISBN: 82-02-24683-0

Det er flere år siden boken var veldig populær og mye omtalt, og den har stått i bokhyllen min i mange år. Jeg fikk den via en bokklubb jeg var med i en gang for haugevis av år siden (med andre ord: jeg husker ikke når, men det er veldig lenge siden). Om jeg skal gjette så var den sikkert et sånt innmeldingstilbud, for jeg har aldri vært så veldig nysgjerrig på den. Grunnen til at jeg nå har lest den er fordi den ble valgt til boken vi skulle lese i lesesirkelen jeg er med i.

Boken handler om hvite Lily Owens, litt om hennes far T. Ray og mange fargede damer (og noen fargede menn). Det føles både litt rart og litt riktig å fokusere på hudfargene deres. Riktig fordi handlingen er satt i sørstatene i USA på 60-tallet. Rart fordi de er så veldig fokuserte på det. Jeg tenker vanligvis ikke på det, men innser at jeg ofte bare tenker at de jeg leser om er hvite. Mest sannsynlig fordi jeg selv er hvit og jeg ser verden fra det stedet jeg er. Burde jeg fokusere mer på å lese mer bredt i forhold til karakterens hudfarge?

Rasisme er en stor del av boken, men familie og det å savne noe som ikke er der er like tydelig. Å slite med å stole på andre, men likevel ville betro seg til dem i tilfelle de vet noe som kan forklare ting som har skjedd i fortiden. Det er også litt om bier og høsting av honning i boken, men med tanke på at tittelen er Bienes hemmelige liv, forventet jeg nok kanskje mer om bier enn det jeg fikk.

Etter min mening var det en helt grei historie, men ikke noe jeg kommer til å huske over lang tid tror jeg. Det finner jeg nok mer ut av når vi har lesesirkelen og diskuterer boken. Skal innrømme at det er en diskusjon jeg er nysgjerrig på.

Legg igjen en kommentar

