Om forlatelse

 Tittel: Om forlatelse

Forfatter: Ian McEwan, oversatt av Knut Ofstad

ISBN: 82-05-30030-5

Grunnen til at jeg plukket ut denne boken fra bokhyllen min var på grunn av 1001-prosjektet mitt. Jeg har mange bøker i bokhyllene som jeg ikke har lest; noen har jeg kjøpt, noen har jeg fått, noen kommer fra et loppemarked jeg hjalp til på. Hvor denne boken kommer fra er jeg usikker på, men den stod i bokhyllen.

Jeg vet ikke helt hva det var med denne boken, jeg syns mange ganger den var kjedelig, men likevel fortsatte jeg å lese. Det var vel nysgjerrigheten i meg som fikk meg til å fortsette, i tillegg til måten den var skrevet på.

Selv om jeg følte at historien og fortellermåten gjorde at jeg ikke ble ordentlig kjent med personene. Jeg følte meg hele tiden distansert fra Briony, og dermed også de andre karakterene. Selv om Briony stort sett er fortelleren og vi følger mye av tankene hennes, føles hun likevel hele tiden fremmed for meg. Boken er tredelt; først forteller Briony hva som skjedde den skjebnesvangre sommeren. Så forteller Robbie andre delen, den var brutal og rå, men hadde likevel en distanse til det hele som fascinerte meg. Den tredje og siste delen av boken er det igjen Briony som har fortellerstemmen.

Hele veien visste jeg hva det var, men skjønte også hvorfor ikke alle karakterene i boken hadde tenkt det ut. Det frustrerte meg, men var også forståelig. De fleste karakterene ble for meg, desverre, litt endimensjonale. Likevel, måten historien ble fortalt på gjorde at jeg fortsatte å lese.

Noe jeg mislikte med utgaven jeg leste var at kapitlene var så lange. Jeg liker ikke å stoppe å lese midt i et kapittel, men å ta pauser når kapitlet er lest ut. Det ble vanskelig med denne boken.

Avslutningen på boken gjorde det hele verdt det. Dette er en bok jeg kan anbefale til mange, og jeg forstår hvordan den kunne havne på 1001-listen.

Legg igjen en kommentar

