Tusen strålende soler

Tittel: Tusen strålende soler

Forfatter: Khaled Hosseini; oversetter: Elisabet W. Middelthon

ISBN: 978-82-516-2338-4 (Schibsted forlag)

For en del år tilbake, når denne boken først kom ut, var det mye snakk om den. Det ble lange ventelister på bibliotekene og den solgte godt i butikkene. Den gangen var det ikke en type bok jeg kunne tenke meg å lese. Heller ikke i dag er det en bok jeg vanligvis ville plukket opp, men siden det var et valg til lesesirkelen jeg er med i, leste jeg den. Riktignok var jeg ikke ferdig med å lese den da jeg burde vært det, men jeg leste den ut i etterkant.

Jeg likte det den gjorde med å forklare de ulike menneskene, og forholdene alle (spesielt kvinnene) levde under. Hvordan samfunnet forandret seg så totalt bare på kort stund. Hvordan kvinnene ikke hadde noen verdi med mindre de giftet seg og fikk barn, helst gutter. Hvordan de prøvde å ta vare på hverandre, men ofte ble hindret av fordommer på den ene eller andre måten.

Boken bidro til at jeg, nok en gang, er takknemlig for at jeg er født når jeg er født, på stedet jeg er født. At kvinnesaker er kjempet og jeg dermed kan nyte godt av det. At jeg har en stemme, at jeg har en mulighet til å påvirke, ikke bare mitt eget liv, men også andres liv om jeg ønsker det.

Da vi diskuterte boken kom selvfølgelig kvinnesynet i boken opp, og det ble mye snakk om det og sammenligninger med hvordan det har vært i Norge i tidligere tider, hvordan det er nå, og hvordan det fremdeles er mange steder i verden.

Alle valg en gjør har konsekvenser, og Mariam bærer med seg sine valg og konsekvenser hele livet. Det er en type kvinne som er inspirerende, en viljesterk kvinne som kan virke kuet, men likevel har en iboende styrke.

Det er ikke lystig lesning, men det er bra lesning.

Legg igjen en kommentar

