Skolen for det gode og det onde

skolen-for-det-gode-og-det-onde Tittel: Skolen for det gode og det onde *(#1)

Forfatter: Soman Chainani, illustrert av Iacopo Bruno; oversatt av Elene Marie Jordet Martinsen og Rune Sunnset Alexandersen

ISBN: 978-82-99160-8-0 (Origami forlag)

Grunnen til at jeg valgte å lese denne boken var for å ha noe å anbefale til 7.klassinger som kommer til biblioteket, for målgruppen for boken er 9-13 år. Det var en helt grei historie jeg ikke kommer til å ha noen problemer med å selge til målgruppen. For min egen del ble det litt mye som var forutsigbart og som jeg klarte å gjette meg til lenge før det skjedde – men; jeg er jo en god del eldre enn målgruppen for å si det sånn. Jeg tror jeg ville elsket denne boken når jeg var i målgruppen.

På mange måter er det klassisk historie om det gode mot det onde. Det er en eventyrverden med prinsesser, prinser og hekser. Prinsessene og prinsene er de gode, mens heksene er det onde. Oppgaven til prinsessene er å bli reddet av en utkåret prins, og så skal de leve lykkelige alle sine dager. En fremstilling jeg forstår, men ikke liker er at alle prinsessene er pene, mens alle heksene er stygge. Jeg klarer å se at det ligger mer bak det, men forstår virklig målgruppen det?

Venninnene Agatha og Sophie kommer til skolen og er begge ganske overbevist at de har havnet på feil sted. Agatha er jo den som kler seg i sort, mens Sophie er vakker, elsker rosa og vil være prinsesse. Når Agatha havner på skolen for det gode mens Sophie havner på skolen for det onde er alle overbevist om at det må være noe feil. Sohpie vil til skolen for det gode og være prinsesse, mens Agatha aller helst vil hjem igjen, men det går ikke uten Sophie. Vennskapet får gjennomgå mange prøvelser, og etterhvert stilles spørsmålet: hva er egentlig godt, og hva er egentlig ondt?

Dette er første boken i en trilogi. Vanligvis liker jeg å lese hele serier (selv om det ofte ikke skjer), men når det gjelder denne hadde denne en slutt som gav mening til meg og jeg er dermed usikker på om jeg kommer til å fortsette på serien. På den annen side, jeg ser at det er mye igjen av historien som kan bli fortalt, og jeg må jo også innrømme at jeg er nysgjerrig på hvor forfatteren har tenkt til å ta Agatha og Sophie videre.

(*Reklamelink)

Legg igjen en kommentar

