Kjære søndag

Smakebit på søndag er et meme opprettet av Mari fra bloggen Flukten fra virkeligheten. En smakebit på søndag

Jeg jobber på et biblioteket og mange ganger kommer det mennesker som ikke leser mest, men de vil ha en bok som fenger med en gang. Da begynte jeg å tenke på hvordan første setning på første side i boka kan avgjøre hvilken bok de velger å lese.

knokkelbyen_productimage Så nå har jeg startet å kikke i bokhyllene mine hjemme, hvilke av bøkene jeg har lest har en fascinerende første setning? Denne gangen landet jeg på Michael Connelly Knokkelbyen. Det er en stund siden jeg leste denne krimboka, men jeg husker at jeg likte den godt 🙂

Den gamle damen hadde ombestemt seg når det gjaldt å dø, men da var det allerede for sent.

Boka er en del av en serie med Harry Bosch som hovedperson – jeg har ikke lest hele serien, og så vidt jeg husker var dette en bok det var helt greit å lese uavhengig av resten av serien. Boka begynner så brutalt at jeg måtte bare ta med resten av første avsnittet:

Hun hadde gravd fingrene inn i maling og sparkel på veggen ved siden av inntil de fleste av neglene hennes var brukket. Så hadde hun konsentrert seg om halsen i et frenetisk forsøk på å få de blodige fingertuppene innunder ledningen. Hun brakk fire tær da hun sparket i veggene. Hun hadde prøvd så iherdig, og vist en så desperat vilje til å leve, at Bosch lurte på hva som var skjedd tidligere. Hvor hadde besluttsomheten tatt veien? Hvorfor hadde livsviljen sviktet henne inntil hun tok det endelige skrittet og trakk løkken på skjøteledningen ned over halsen og sparket unna stolen? Hvorfor hadde den gjemt seg for henne?

Hva er første setningen i boka du leser nå? (og selvfølgelig, hvilken bok leser du?)

20 thoughts on “Kjære søndag

  1. Jeg husket ikke at jeg hadde lest boken da jeg så tittelen, men jeg husket det da jeg så den første setningen 🙂 Det var en stilig ide og se hva den første setningen er i bøkene mine! Min favoritt så langt er:

    It was the best of times, it was the worst of times, it was the age of wisdom, it was the age of foolishness, it was the epoch of belief, it was the epoch of incredulity, it was the season of Light, it was the season of Darkness, it was the spring of hope, it was the winter of despair, we had everything before us, we had nothing before us, we were all going direct to Heaven, we were all going direct the other way

    som er begynnelsen på A tale of Two cities av Charles Dickens. (Den er ikke like fin på norsk.)
    Ha en riktig fin søndag!

    Lik

    • Det er mange ting som høres best ut på originalspråket.
      Aha, det er der det sitatet kommer fra. Jeg har bare lest A christmas carol av Dickens – likte den veldig godt 🙂

      Lik

    • Er ikke meningen at en skal huske alt. Jeg så i flere bøker til jeg fant en første setning som traff meg i dag (i morgen kunne det kanskje vært en annen setning som traff meg først) 🙂

      Lik

Legg igjen en kommentar

