Få ting gjort!

Få ting gjort Tittel: Få ting gjort! : Kunsten å være produktiv uten å stresse (org. Getting things done)

Forfatter: David Allen; oversetter: Dag Biseth

ISBN: 978-82-8087-120-6

Jeg føler ofte at jeg utsetter ting jeg burde/ønsker å gjøre, derfor ble jeg veldig nysgjerrig på denne tittelen. Den fikk meg til å lure på om jeg kom til å få gode tips til selvdisiplin til å gjøre som tittelen sier og få ting gjort.

Gjennom hele boka sier forfatteren at mye av det han skriver også kan brukes i privatlivet. Det fikk meg til å lure på hva slags privatliv han har. I forhold til jobb er denne boka (etter min mening) tydelig rettet mot ledere og folk som jobber i en bedrift. Jeg jobber i et folkebibliotek og må ærlig innrømme at jeg ikke følte at boka kom til å være noe til hjelp hverken der eller hjemme. Det er veldig mye snakk om oppgaver, om kontakt med kunder, om oppgaver de får fra sjefer, og at en har hele tiden 30-100 uløste oppgaver foran seg. Tenkes det på oppgaver på en annen måte enn jeg gjør det? Misforstå meg rett, jeg har nok å gjøre på jobb og jeg har masse ting jeg skulle gjort hjemme – men det er ikke papirmølle på den måten jeg føler det blir fokusert på i denne boka.

Etter min mening var det veldig mange selvfølgeligheter i denne boka, men også mange ting som ikke føltes å ha noe som helst relevans for meg. På den annen side er jeg faktisk ganske sikker på at verden ikke sirkler rundt meg hele tiden (pussig, men sant tror jeg).

Selv om jeg ikke følte at denne boka var helt for meg, har jeg likevel lyst til å lese hans andre bok som er oversatt til norsk. Den heter «Hvordan få ting gjort!» – kanskje den er mer praktisk rettet mot ikke bare papirmøllen i en bedrift? Jeg krysser fingrene, og kommer til å lese den etterhvert.

Legg igjen en kommentar

