Rødmanke

Rødmanke Tittel: Rødmanke

Forfatter: Øivind Stengrundet

ISBN: 978-82-690002-1-4

Dette er første gang jeg har lest en bok som er inspirert av et rollespill. Jeg har selv spilt rollespill i et par år nå og syns det er veldig spennende. Denne boka er på bare 200 sider, men den får med seg det viktigste syns jeg. Det er naturlige hopp i historien så vi som lesere slipper å høre om treningen de gjør på skolen for eksempel; og selve sjøreisene – dette er ikke ting som er viktige for historien. Det er Nerillia Rødmanke som er hovedpersonen – det er hun som forteller historien. Likevel kjenner jeg igjen DM’en (spill-lederen) i alt rundt Nerillia. Med det mener jeg alle andre karakterer og resten av verden rundt Nerillia.

Utviklingen til Nerillia var god; den fulgte hele tiden historien og en logisk utvikling i forhold til hva som skjedde rundt henne. Boka føltes annerledes fra andre fantasybøker – kan det være fordi jeg var så bevisst på at den var inspirert av et rollespill og det gjorde at måten historien ble fortalt på var veldig gjenkjennelig for meg? Misforstå meg rett, denne kan passe til mange fantasyfans – men kanskje den passer litt ekstra godt til de som har spilt rollespill og vet hvordan den typen historier blir fortalt?

Totalt sett en bok jeg likte utrolig godt, både historien i seg selv, og utviklingen til Nerillia Rødmanke. Boka slutter på et logisk sted – men historien kan godt fortsette i det uendelige i en sånn setting 🙂

Legg igjen en kommentar

