Sterke snikmordere

Dark triumph

Tittel: Dark triumph (His fair assassin #2)

Forfatter: Robin LaFevers

ISBN: 978-1-84939-575-5

Dette er andre bok i trilogien His fair assassin, første boken heter Grave Mercy og tredje boken heter Mortal heart. Det er en god stund siden jeg leste første boken, men det er helt ok, for denne serien er det som på engelsk kalles «companion novels» – litt som frittstående oppfølgere kanskje?

Jeg hadde egentlig tenkt å lage en liste med hva jeg likte og ikke likte med denne boken, men det er ikke så mye jeg kan sette fingere på som jeg ikke likte… Vent, det er faktisk to ting jeg ikke var helt fornøyd med: boken var litt lang (men det er for så vidt ganske vanlig med fantasybøker at de har en god tykkelse), og den sluttet en smule brått…

Så til ting jeg likte med boken:

  • Sybella – hun var ikke perfekt, hun hadde usikkerheter, men også styrker – noe som gjorde hun overraskende menneskelig til tross for at hun er en snikmorder og opplært i den kunsten.
  • Baron de Waroch, eller the Beast som han også kalles; han er sterk, sta, kan gå i «rage», men vil også hjelpe de som trenger ham, og har generelt mange gode kvaliteter.
  • Forfatteren er ikke redd for å la kvinnene ha hovedrollen og ikke trenge noen til å redde seg, ei heller trenger kvinnene i denne verden en mann å binde seg til for at de skal føle seg fullkomne. Forfatteren har så utrolig mange sterke kvinneskikkelser i denne boken, og selv om jeg ikke alltid er enig i alt de gjør, respekterer jeg deres avgjørelser.

Som dere skjønner likte jeg denne boken veldig godt 🙂 og jeg gleder meg til å lese siste boken i trilogien, Mortal heart (den står i bokhylla mi, så det burde ikke være så veldig vanskelig å få til :p )

Har du lest noen bøker i det siste med sterke kvinnelig hovedpersoner? Gi meg gjerne forslag til andre bøker som ligner denne 🙂

Legg igjen en kommentar

