Så lenge himmelen er over jorda

Så lenge himmelen er over jorda Tittel: Så lenge himmelen er over jorda

Forfatter: Levi Henriksen

ISBN: 978-82-02-50980-4; Cappelen Damm

En stille bok med masse følelser; det var det denne boken var for meg. Levi Henriksen har skrevet mange bøker; både romaner og novellesamlinger – men dette er første gangen jeg leser noe av ham. Når jeg leste baksideteksten på boken, innrømmer jeg at tankene gikk mot John Green og The fault in our stars – en bok som er mye omtalt og veldig godt likt. Jeg syns The fault in our stars var en helt grei bok, men karakterene virket unaturlige voksne i den boken. I denne boken, Så lenge himmelen er over jorda, var dialogen mellom karakterene; spesielt Ruben og Alona, veldig naturlige og for meg virket de til å passe godt til de to tenåringene.

Alona var vanskelig å bli ordenlig kjent med, men når Ruben som forteller historien ikke alltid klarer å vite om hun bare tuller eller ikke; blir det vanskelig for meg å vite også – og det er helt greit. Alona var en fascinerende karakter, men det var (selvfølgelig) Ruben, men også Elias som var favorittene mine. Ruben var, ja, hvordan skal jeg egentlig klare å forklare Ruben? Han var en tenåring som ville leve livet til det fulle siden han ikke trodde han kom til å overleve lengst på grunn av sykdom.

Jeg likte hvordan Ruben var seg selv, og at det ikke var noe særlig snakk om sykdommen; den bare var der, i bakgrunnen, uten at de fikk gjort så mye med det. Ja, sykdommen var en underliggende historien gjennom hele boka, men det var kjærligheten som stod i sentrum følte jeg. Kjærlighet til familien, til broren, til venner og til Alona. Ruben ville sette sitt merke på verden; for meg var merket Ruben satte på verden kjærlighet 🙂

Boka var lettlest, trist og herlig på en gang – akkurat den typen bok som kan passe til mange 🙂

Legg igjen en kommentar

