Onkel Toms hytte

20160626_204006 Tittel: Onkel Toms hytte

Forfatter: Harriet Beecher-Stowe; oversatt av omarbeidet av Agnes Nilssen

Jeg tror jeg fant denne boka på et loppemarked en gang for lenge siden, og etter det har den stått i bokhylla mi. Lenge har jeg hatt lyst til å lese den, så det passet godt at den ble trukket ut som neste bok i lesesirkelen jeg er med i 🙂

Det er en bok som etter min mening har stått godt mot tidens tann; den ble første gang utgitt i bokform i 1851. Bakerst i utgaven jeg har står det at «Der er solgt ti ganger så mange eksemplarer av «Onkel Toms hytte» som av noen annen bok, når en da unntar Bibelen.» – Jeg vet ikke når min bok er gitt ut, men med tanke på de gulnede sidene, innbindingen (meget bra forresten), forlaget (Hans Martinussens forlag) og de herlige illustrasjonene, er jeg sikker på at det er en stund siden for å si det sånn…

Rasismen mot de svarte og slavene er helt utrolig i denne boka, men den er et bilde av sin tid. Måten mange behandlet slavene sine på er helt forferdelig og det kommer tydelig fram i denne boka. På den annen side var det andre som nesten så på dem som deres like. Det er dessuten selvfølgelig mange gudfryktige folk i denne boka.

Legg igjen en kommentar

