En glo i asken

En glo i asken Tittel: En glo i asken (org. An ember in the ashes)

Forfatter: Sabaa Tahir; oversetter: Heidi Sævareid

ISBN: 978-82-93346-52-4 (Fontini)

Wow, det var litt av en actionpreget historie!

Elias og Laia har hver sine kapitler, og vidt forskjellige liv. Settingen minner meg veldig om Romerriket og opplæring av soldater i kaserner; opprørere og motstandsfolk. Det er også mikset inn enkelte overnaturlige elementer som jeg gjerne skulle visst enda mer om. Boken foregår over bare 28 dager, men den rommer så utrolig mye. Enkelte dager hører vi mye om, andre dager hører vi mindre om, og enkelte dager hører vi ikke noe om i det hele tatt.

Det er hele tiden en kontinuitet og framdrift i historien, og på grunn av ulike hendelser føltes det som tiden gikk fortere og fortere jo lenger ut i boka jeg kom. Ved enkelte scener satt jeg med hjertet i halsen, mens andre ganger fikk boka meg til å smile. For eksempel den ene gangen Laia danser. Vennskapet mellom Laia og Izzi er utrolig, og jeg innrømmer at jeg har en følelse av at Kokka kommer til å spille en stor rolle i neste bok (men når jeg på Goodreads leser det lille som står om neste bok, blir jeg usikker på meg selv…).

Brutalitet, vennskap, sleipe folk, noe mystisk, noe mytisk, familie, samhold, konflikter – jeg syns alle disse ordene beskriver boka jeg nettopp leste, og jeg gleder meg til neste bok i serien. Ifølge Goodreads kommer bok to: A torch against the night i slutten av august, så det er bare å vente 🙂

Legg igjen en kommentar

