Life as we knew it

Life as we knew it Tittel: Life as we knew it

Forfatter: Susan Pfeffer

ISBN: 978-0-439944-33-5

Denne boka lånte jeg av ei venninne for nesten to år siden fordi hun hadde lest og likt den, og jeg syns den hørtes fascinerende ut. Nå har jeg endelig lest den (bedre sent enn aldri).

En del av meg har nå lyst til å samle så mye hermetikk jeg bare kan, og all annen type mat som er holdbar, i tillegg til ved…

Boka starter med at alle vil se det utrolige som skal skje, en astroide kommer til å treffe månen. Alle betrakter det som en spennende event og ingen tenker at det kan skje noe farlig. De tar feil! Når astroiden treffer månen med utrolig stor kraft, og er så kompakt og stor som den er, slår den månen ut av balanse. Det som hadde vært en halvmåne, henger som en utrolig skjev halvmåne på en måte den absolutt ikke burde. Like etter meldes det om tsunamier som skyller vekk mange steder ved kysten. Det er så utrolig mye som blir påvirket av månen, noe som gjør at verden i boka går helt av hengslene: tsunamier, jordskjelv, vulkaner med enorme mengder aske som gjør himmelen så grå at ikke solen trenger gjennom selv om det er om sommeren.

Hovedpersonen Miranda, hennes to brødre, mor og noen flere er handlekraftige, men blir likevel noen ganger lammet av omstendighetene. Jeg er mektig imponert over Mirandas mor, og hennes evne til å overleve.

Det føles feil å si det på denne måten, men bortsett fra månen som blir slått ut av sin vanlige bane, og alle naturkatastrofene, er dette en stille bok uten så mye action. Kanskje det er det som gjorde den så virkningsfull og skremmende? Mennesker som gjør det de kan for å overleve. Naturkatastrofer som skjer i verden vi lever i…

Det tok meg ikke lang tid å lese denne boka. Jeg leste videre nesten i ren desperasjon for å finne ut av hvordan det gikk med personene. Verden var totalt forandret, og jeg skal ikke nekte for at det skremte meg litt. Jeg er glad for at månen er hvor den skal på himmelen, og jeg håper den blir der den skal til evig tid. For det må jeg si, dette var et skremmende scenario.

På Goodread står det at denne boken er den første i en serie på fire, men jeg syns det går helt fint å lese denne boka som en enkeltstående bok. Totalt sett syns jeg at boken var helt fantastisk! 🙂

Legg igjen en kommentar

