Smart for livet

Print Tittel: Smart for livet

Forfatter: May-Bente Høiland-Lode

ISBN: 978-82-05-51165-4 (Cappelen Damm)

Denne boken tok jeg med meg hjem fra biblioteket helt på måfå. Noe av grunnen er at vi skal jobbe med et prosjekt med folkehelse, ungdom, medvirkning og bibliotek – og jeg er med på det prosjektet, så jeg ble nysgjerrig på denne boka siden undertittelen er «Slik får du god selvfølelse og mental styrke». Jeg tenkte da at noe fra denne boka kunne være midt i blinken til prosjektet vi skal jobbe med. Jeg håper vi får noen gode ungdommer som er kreative og ivrige og klare for å gjøre biblioteket til et sted de kan være, hvor de føler at det er godt å være, et pusterom i hverdagen hvor de kan være seg selv og spørre om ting om de føler for det. (jeg blir nok enklest å spørre om boktips – ikke nødvendigvis andre ting…).

Boka sier selv at den er en guide for ungdom, og det er jeg helt enig i. Den er veldig praktisk rettet med mange gode forslag til hva en kan gjøre for at livet kanskje kan bli litt bedre og lettere. Jeg tok meg selv i å teste ut en del av oppgavene på meg selv (i tillegg til å ønske at jeg kunne brukt denne boka når jeg var tenåring…). For å si det på den måten; jeg kan nok fremdeles ha nytte av en del av tingene i denne boka. Jeg klarte jo ikke å la være så jeg sammenlignet dagens Kjersti med den personen jeg var når jeg gikk på ungdomsskolen – jeg har endret meg – og jeg er mer bevisst på mange ting nå – noe som gjør enkelte ting lettere.

Totalt sett en god bruksanvisning en kan ta litt her og der fra, men det er nok en bok som egner seg bedre til å jobbe seg gjennom enn å bare lese den sånn som jeg gjorde… 🙂

Legg igjen en kommentar

