Splintret

Splintret Tittel: Splintret (org. Unwind) (Livsloven #1)

Forfatter: Neal Shusterman; oversatt av: Morten Hansen

ISBN: 978-82-02-44583-6 (Cappelen Damm)

I et samfunn hvor uønskede tenåringer brukes som kilde til høsting av organer og kroppsdeler, kjemper tre rømlinger mot systemet som er ute etter å «fragmentere» dem.

Noen bøker De fleste bøker blir jeg fascinert av og leser på grunn av teksten som står bak på boken. Det gjaldt denne boken også. Etterhvert ville en kanskje tro at jeg heller ikke så mye på coveret til boken, men jeg gjør det. I dette tilfellet er jeg glad jeg så på teksten, rett og slett fordi coveret ikke klarte helt å fange meg. Jeg likte hjertene og hjernene på coveret, men var virkelig nødvendig med den sennepsgule fargen til bakgrunnsfarge? Kunne de ikke valgt en annen farge?

Denne boken forteller i hovedsak om tre personer; Connor, Risa og Lev. Jeg fant fort ut at det var en fordel å lese overskriften på alle kapitlene fordi det sier hvem sitt synspunkt vi følger. Shusterman har gjort en god jobb for å få alle karakterene til å føles som unike karakterer. Premisset for boka er en krig som foregikk mellom abortmotstandere og abortforkjempere. Resultatet er at abort ikke er tillat, alle barn må bæres frem; men når ungdommer er mellom tretten og atten år kan de fragmenteres. Fragmenteringen innebærer at alle kroppsdeler og organer blir brukt og da blir det sagt at personen ikke dør, de lever bare videre på en litt annen måte… i sine oppdelte faktorier – det høres jo helt horibelt ut etter min mening.

Connor, Risa og Lev har ulike utgangspunkt fordi de kommer fra ulike steder i samfunnet, noe som gjør det interessant å se hvordan de takler hendelser veldig ulikt. De sliter med å stole på både hverandre og andre mennesker de kommer i kontakt med. Det er mye som foregår gjennom boka; noen scener er hjerteskjærende, noen nesten skremmende og andre igjen er inspirerende. For de tre hovedpersonene er ikke livet som de tenkte seg; men de har alle en utvikling gjennom boka som jeg liker å følge med på.

Totalt sett likte jeg boka veldig godt, og jeg gleder meg til å lese neste bok i serien: Spleiset 🙂

Legg igjen en kommentar

