The infinite sea

The infinite sea Tittel: The infinite sea (The fifth wave #2)

Forfatter: Rick Yancey

ISBN: 978-0-141-34587-1

Jeg husker at jeg likte første boken, The 5th wave, veldig godt når jeg leste den (men det tror jeg er omtrent 1,5 år siden…). Jeg likte for så vidt denne boken også, men jeg skulle (selvfølgelig) ønske at jeg husket mer av første boken…. Spesielt starten av denne boken gjorde meg forvirra…. Blant annet var det en karakter ved navn Ringer som jeg i starten var overbevist at var en gutt (ikke spør meg hvorfor, det virket bare logisk akkurat da) – jeg tok feil, det var en jente. Jeg er også ganske sikker på at hadde jeg lest første boka om igjen rett før jeg leste denne bokan, ville jeg nok ikk vært så forvirret…

Det er flere ulike synsvinkler gjennom boka; noen av karakterene følger vi gjennom mange kapitler, andre gjennom litt færre. Det som gjorde det enkelt å vite at en byttet synsvinkel var at det var en sort tittelside mellom de ulike synsvinklene. Du måtte riktignok gjette litt i starten av det første kapitlet etter den svarte siden for å finne ut av hvem karakter vi fulgte – eller, jeg måtte i alle fall gjette litt…

Menneskene i denne boka gjør det de kan for å overleve, selv om de ikke alltid stoler like mye på hverandre. Overlevelsesinstinktet er uansett stert, noe som gjør at de tar noen valg som sikkert virker logisk for dem der og da (men som jeg ikke er sikker på om jeg ville gjort… skjønt, jeg ville nok kanskje ikke overlevd så lenge…). Så vidt jeg husker var mye av den første boka fra Cassie’s synspunkt og vi ble derfor ikke så godt kjent med de andre karakterene. I denne boka, siden vi følger flere karakterer, kommer vi mer under huden på dem og blir bedre kjent med dem – dette var noe jeg likte godt.

Alt i alt likte jeg boka godt selv om jeg var litt forvirra i starten. Så vidt jeg vet skal dette være en trilogi og siste boken heter The last star. Jeg har så tenkt å lese den boken når jeg får tak i den 🙂

Legg igjen en kommentar

