Halvveis i 2016

I år satte jeg meg fire mål for lesingen min, det er noe jeg aldri har gjort før. Jeg har en jobb hvor jeg ofte sier som Pippi: «det har jeg aldri gjort før, så det går sikkert bra», så jeg tenkte når 2016 startet at jeg kunne jo prøve det her på bloggen også 🙂

Det første målet jeg hadde var å lese ut 6 serier. Det målet ser ut til å være mulig å rekke, foreløpig har jeg lest ut fire serier, så der har jeg bare to igjen 🙂

Det andre målet var å lese ut bøkene jeg kjøpte i 2015. Her ligger jeg litt etter… (og jeg har kjøpt flere bøker…) Bøkene på bildet er bøkene som er igjen av den «utfordringen»… en hel serie til og med; så der kan jeg få to mål i en 🙂

20160605_083547

Det tredje målet var å lese 4 bøker fra boken 1001 bøker du må lese før du dør – jeg har en egen liste med den utfordringen – en gang har jeg lyst til å få lest alle, men tar noen av gangen… Her har jeg lest to bøker, så halvveis i utfordringen halvveis i året er jo bra. Jeg vet jeg skal lese en bok til fra denne listen i juli på grunn av lesesirkelen jeg er med i; så vil si dette ser veldig lovende ut 🙂

Det fjerde og siste målet var å lese totalt 120 bøker. Så langt har jeg rukket å lese hele 73 bøker!! Så her ligger jeg godt ann – men: jeg skal starte å studere til høsten (om jeg kommer inn – får svar 20. juli…) – og da kommer jeg ikke til å få tid til å lese så mye romaner – da blir det jo mer pensum, så jeg leser masse nå for å prøve å forsikre meg om at jeg klarer å nå målet mitt 🙂

Det var alle målene jeg satte meg ved årsskiftet og jeg syns jeg har gjort en god jobb, jeg ligger tross alt bare etter på et av målene (lese kjøpte bøker…).

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kan rekke alt, ei heller å lese alle nye ungdomsbøker som kommer på norsk i løpet av året. Derfor prøvde jeg å være litt selektiv når jeg lagde lister fra forlagene for å se hvilke ungdomsbøker jeg ventet spent på av vårens nyheter. Likevel ble det hele 26 bøker på den listen, og det var flere andre jeg vurderte å sette på de listene… Dette er jo bøker jeg har lyst til å lese, så det er et mål som ikke kom med på den opprinnelige listen over utfordringer til meg selv… (for to av bøkene må jeg dessuten lese de to første bøkene i serien; sånn sett blir det egentlig 28 bøker på den lista… – disse to bøkene jeg har innsett at jeg nok ikke kommer til å lese). Det ser dessuten ut som om to av bøkene er utsatt til høsten, for når jeg sjekker nå, står det at de forventes utgitt i september…

Hvordan går leseåret ditt? Hadde du noen mål i starten av året? Hva er favorittboken din så langt i år?

Legg igjen en kommentar

