Klassiker til lesesirkelen

Nineteen eighty-four

Tittel: Nineteen eighty-four/1984

Forfatter: George Orwell (Eric Arthur Blair)

En gang, for lenge siden, leste jeg denne boken på norsk. Nå har jeg lest den en gang til, men denne gangen på engelsk («måtte» lese den på grunn av lesesirkelen jeg er med i :p ). Jeg innså at selv om jeg leser mye på engelsk (hovedsaklig engelske ungdomsromaner), var denne engelske en smule annerledes enn det jeg er vant til. Det tok dermed lenger tid, og jeg forstod ikke alle ordene. Ups; men: jeg husket igjen mye av historien siden jeg hadde lest den før. Nok en innrømmelse: starten var tregere enn jeg husket, og slutten var både logisk og overraskende. Boken gjorde heller ikke så stort inntrykk på meg denne gangen – både på grunn av jeg ikke forstod alle ordene, men også fordi det var mye snakk om DLD (Datalagringsdirektivet) og overvåkning når jeg leste boken første gangen…

Jeg likte boken, men syns den viser et skremmende bilde av hva folk kan godta og gå med på. Hvor lite menneskene i boken er villig til å huske ting, til å stusse over ting som skjer og til rett og slett ikke å tenke selv. På den annen side, det var jo ikke akkurat trygt å tenke i den verdenen…

En siste tanke etter lesesirkelen hvor vi diskuterte boken; denne boken er perfekt for å diskutere! Vi kom inn på utrolig mange ulike temaer fordi vi alle hadde litt ulike vinkling på ting, noe som gjorde diskusjonene mange og varierte. Vi diskuterte verden sånn den er, vi diskuterte fremtiden, hvordan vi ser på utrolig mange ulike ting; mennesker, teknologi, religion, tro, samfunn, hierarki, klasseforskjeller, styresmakter, klima, fremtiden osv. Vi var innom så mange ulike temaer at jeg slutter oppramsingen her…

En ting er sikkert: dette er en perfekt bok for diskusjon! (og etter min mening en viktig bok fordi den viser hvor fort folk godtar hva som skjer og ikke gjør noe med det)

Legg igjen en kommentar

