Magnus Chase and the sword of summer

Magnus Chase and the sword of summer Tittel: Magnus Chase and the sword of summer (Magnus Chase and the Gods of Asgard #1)

Forfatter: Rick Riordan

ISBN: 978-0-141-34241-2

Nok en ny serie fra Riordan, denne gangen med norrøn mytologi i hovedsete. Boken er oversatt til norsk med tittelen Sommersverdet og utgitt på Vigmostad & Bjørke forlag våren 2016. Jeg har lest seriene om Percy Jackson – både Percy Jackson og The heroes of Olympus, men jeg kom aldri helt overens med The Kane chronicles (egyptisk mytologi).

Dette var nok en bok fra Riordan jeg likte veldig godt. Blandingen med kreative karakterer, action, mytologi og gode beskrivelser er for meg en perfekt kombinasjon. Jeg hadde en periode når jeg var yngre hvor jeg totalt opphengt i både gresk og norrøn mytologi, noe som gjør at jeg kjenner igjen mange ting når jeg leser bøkene til Riordan. Likevel merker jeg at det er mye jeg ikke husker/kan om norrøn mytologi. Jeg syns Riordan har gjort en imponerende mengde med research, noe som gjør at historiene gir meg en følelse av at det er riktig.

Magnus Chase er som flere av de andre heltene til Riordan, en outsider som ikke alltid er like villig til å være helt, men som likevel gjør det fordi de har en indre stemme som gjør at de tar valg for å beskytte venner og familie. Ikke alle valgene er alltid like smarte, men ting har uansett en tendens til å ordne seg for dem. En liten detalj i denne boken (som jeg syns var utrolig gøy) var at Annabeth (fra Percy Jackson-bøkene) dukker opp som en liten gjesterolle.

Boken var tykk, nesten 500 sider, og det var en gjennomgående quest i boken med mange side-quests. Dette gjorde det enkelt å bare lese noen kapitler om det var det jeg hadde tid til, eller å lese mange kapitler av gangen. Yey 🙂 Bakerst i boken står det at oppfølgeren, Magnus Chase and the hammer of Thor, kommer høsten 2016 (se, det er noen fordeler med ikke å rekke å lese alle bøkene med en gang – kortere tid til oppfølgeren kommer…).

Riordan har dessuten kommet med en annen ny serie i det siste som jeg gleder meg til å lese (etterhvert): The trials of Apollo – første bok heter The hidden oracle. Denne boken har igjen med gresk mytologi og Camp Half-Blood å gjøre, så det blir spennende å lese den også 🙂

Legg igjen en kommentar

