Another day

Another day

Tittel: Another day (Every day #2)

Forfatter: David Levithan

ISBN: 978-1-4052-7343-5

Dette var en av vårens ungdomsbøker jeg gledet meg til for den er oversatt og utgitt på norsk, men jeg leste den likevel på engelsk. Mest fordi det var den som var inne på biblioteket når jeg lånte den.

Jeg leste første boken, Hver dag, på norsk for lenge siden og likte den utrolig godt. Den var vilt fascinerende, men vanskelig å snakke om siden A hverken er hankjønn eller hunkjønn, A er A. Det er absolutt en fordel å ha lest første boken før du leser denne, viss ikke blir du nok ganske forvirret…

Another day er Rhiannons historie av Hver dag (eller Every day som den heter på engelsk). Rhiannon sliter med kjæresten Justin, og det blir ikke akkurat bedre når A kommer inn i bildet.

Ting jeg ikke likte med boken:

  • Rhiannons utslettelse av seg selv i forhold til Justin
  • Selv om Rhiannon var skeptisk til A, aksepterte hun det likevel ganske raskt

Ting jeg likte med boken:

  • Å få se Rhiannons side av historien
  • Rebecca – ja, tidvis nysgjerrig (men det er ganske menneskelig syns jeg), men en veldig god venninne til Rhiannon

Det er som sagt lenge siden jeg leste Hver dag, men når jeg sammenligner det jeg husker av den med Another day, likte jeg Hver dag bedre. Jeg tror noe av det kan ha en sammenheng med Rhiannon, hun var hele tiden opptatt av hva Justin syntes om henne, og hun var ikke best til å stå opp for seg selv. Dessuten ble jeg irritert på henne fordi hun klagde på en del ting. Hun visste at noe av det hun gjorde med A ville bli sett på som utroskap, og hun visste at Justin aldri ville gjort noe sånt mot henne, men hun «klarer ikke» å styre seg? Ærlig talt jente, ta deg sammen – det var det jeg hadde lyst til å si til henne noen ganger (spesielt mot slutten av boka).

Totalt sett likte jeg boka, men det er ikke min favorittbok, den kommer vel heller mer midt på treet.

Har du lest boka (enten på engelsk eller norsk)? Hvem av bøkene likte du best og hvorfor?

Legg igjen en kommentar

