Hvileløs

Hvileløs Tittel: Hvileløs: mellom levende og døde

Forfatter: Tina Trovik

ISBN: 978-82-02-50595-0

Kilde: fikk boka tilsendt av forfatteren

Denne boka kom litt overraskende på meg; først fordi forfatteren tok kontakt med meg på instagram (ny ting jeg lærte: det er mulig å sende meldinger til personer der – jeg trodde det bare var til bilder og kommentarer til disse), for det andre hadde jeg ikke hørt om boka før. Det siste er nok min egen feil, for når jeg sjekket nå, står jo boka i katalogen til Cappelen Damm – jeg har tydeligvis oversett den?

Historien var lett å komme inn i, og boka var lettlest. Jeg likte hovedpersonen Emma veldig godt, sannsynligvis på grunn av nysgjerrigheten og staheten hennes. Jeg var riktignok ikke helt overbevist om hvor lett det var for Emma å «starte» på en ny skole – jeg tviler på at lærere er så utenfor og ikke får vite eksakt om nye elever (men jeg skjønner også at det var nødvendig for historien).

En annen ting jeg tenker på – som helt sikkert ikke alle vet – at mange folkebibliotek har gamle aviser på mikrofilm – gjerne bare de lokale for området, men likevel – gå på biblioteket fordi det er mulig å finne så mye informasjon der. Jeg tenker nok på dette fordi jeg a) er bibliotekar, b) jobber på et folkebibiotek og c) har brukt biblioteket masse hele livet fordi jeg er nysgjerrig og liker historier… Emma er nok vant til at alt er på internett og hun kan søke seg fram til det meste, men burde ikke Alex tenkt tanken?

Det var enkelte scener mellom Emma og politiet – spesielt den ene politibetjenten – hvor det føltes som det var bestikkelser inne i bildet. Det syns jeg var fascinerende fordi jeg tenker at det ikke skjer i det norske politiet; på den andre siden – bestikkelser kan skje hvor som helst så lenge det er nok penger i omløp. Jeg vet ikke om det var meningen fra forfatterens side, men jeg syns det ga et ekstra lag til den biten av historien 🙂

I løpet av bøker som dette gjetter jeg alltid på hvordan mysteriet skal løses (jeg gjør alltid det, noen ganger har jeg rett, andre ganger ikke). Etter å lest ut denne boka er det to ting jeg lurer på – men det er mest for min egen nysgjerrighet og har ingen betydning for historien.

Det lille båndet som prøvde å være mellom Emma og Nicolai – nei, det så jeg aldri helt poenget med. Bortsett fra den lille smaken på delvis insta-love, var dette en spennende bok med mysterie og spøkelser som jeg likte godt. Hvis jeg kan ønske meg en ting nå er det å få en lignende bok med en troverdig mannlig hovedperson – da blir den lettere å selge inn til gutter i rette alder også 🙂

Alt i alt en bok jeg likte godt, den var spennende, gikk raskt og lese og var en troverdig spøkelseshistorie (uten at det var kaldt, mørkt og vått hele tiden), anbefales 🙂

Legg igjen en kommentar

