Byen bak murene

Byen bak murene

Tittel: Byen bak murene (org. The walled city)

Forfatter: Ryan Graudin; oversetter: John Grande

ISBN: 978-82-02-44550-8

Forlag: Cappelen Damm

En utrolig spennende historie hvor vi følger tre ulike personer som etterhvert får kontakt med hverandre.

Jin Ling:

Det er tre regler man må følge for å overleve i Byen bak murene: Løp fort. Ikke stol på noen. Ha alltid med deg kniven.

Akkurat nå avhenger livet mitt helt og fullt av den første regelen.

Dai:

Jeg er ikke noe godt menneske.

Hvis noen tviler, kan jeg vise dem arret mitt, fortelle hvor mange liv jeg har på samvittigheten.

Mei Yee:

Du kan ikke flykte.

Det var de første ordene bordellmesteren sa til meg den natten sankerne dro meg ut av varebilen – etter mange timer i vindusløst mørke på humpete veier.

De er unge, nesten barn, men likevel voksne. De har vokst opp i en rasende fart, i løpet av en natt hver for å være mer nøyaktig. De viser hva en er villig til å gjøre for familie, men noen ganger også fremmede. De er blitt vant til å ikke kunne stole på noen, men de har likevel klart å beholde håpet på at det finnes noe bedre, noe som kan gjøre livet verdt å leve.

Jeg tror det var noe av det jeg likte best med boken; den ukuelige staheten og optimismen som gjennomsyret de tre hovedpersonene. Livet var hardt, og noen ganger ikke helt verdt å leve, men de hadde alle et mål som gjorde at de ikke helt kunne gi seg selv om de noen ganger hadde lyst til det.

En annen ting som er interessant med denne boken (syns i alle fall jeg ), er at forfatteren fikk inspirasjon til boken på grunnlag av en virkelig by. Byen Kowloon Walled City i Hongkong startet som et militært fort som utviklet seg til å bli en lovløs by hvor mektige gjenger styrte.

Boken var full av spenning, kniver, skytevåpen, fæle folk, noen gode folk; det var en kamp på liv og død. Dette var en av vårens bøker jeg var spent på og for meg innfridde boken forventningene; anbefales! 🙂

Legg igjen en kommentar

