En far i Afghanistan?

Kamuflasje

Tittel: Kamuflasje

Forfatter: Janne Aasebø Johnsen

ISBN: 978-82-02-48825-3

Forlag: Cappelen Damm

Renate og Zara er bestevenninner. Zara er mest opptatt av Daniel, den nye gutten i klassen. Renate er bekymret fordi faren hennes jobber i Forsvaret og skal til Afghanistan. Allerede her er det lett å merke at ikke alt er som det skal mellom bestevenninnene…

Jeg tror det er første gang jeg leser en bok hvor hovedpersonens far reiser til utlandet med Forsvaret, og selv om de skal være fredsbevarende styrker, er det jo tross alt krig i landet der han skal. Moren til Renate gjør det ikke lettere for henne, når hun stadig har vondt i leddene. Moren til Renate burde nok ringt noen for å prate litt for at hun «bare» har vondt i leddene er ikke det eneste som gnager…

Jeg er glad jeg ikke har en bestevenninne som det Zara er; skjønt, Renate er heldig som har den bestemoren hun har (hun burde benyttet seg av at hun kunne snakke med henne tidligere, men det er vel kanskje lettere for meg å si enn for Renate å gjøre…).

Ting jeg likte ved boken:

  • bestemoren som Renate kunne snakke med
  • Daniel – bra fyr
  • hvordan vennskapet mellom Renate og Zara var beskrevet

Ting jeg ikke likte ved boken:

  • Zara ble kanskje litt for mye av en klisje?
  • hadde det ikke holdt med problemene med en far i Afghanistan og Zara? (var det virkelig nødvendig, det med moren?)

Spenningen holdt seg godt gjennom hele boken syns jeg, selv om det stort sett var en «stille» spenning (om det er mulig å kalle noe for det; åh vent, jeg gjorde det jo nettopp 😛). Frampekene var veldig tydelige med de kursiverte kapitlene, men for min del var det noe av det som gav litt ekstra til historien. Jeg syns dessuten mye av vennskapstingene virket realistiske, selv om noe av det kanskje var tatt et lite steg for langt. (nå er det riktignok noen år siden jeg gikk på ungdomsskolen, mye kan ha endret seg, men mye kan også fortsatt være det samme, hm, ikke enkelt å tenke seg fram til det her…).

Jeg likte boken godt, og kan trygt anbefale den (dessuten er den kort så den går raskt å lese 🙂 )

Legg igjen en kommentar

