Livsviktig vann…

Kildens vokter Tittel: Kildens vokter

Forfatter: Emmi Itäranta; oversetter: Morten Abildsnes

ISBN: 9788293049272

Forlag: Gresvik forlag

Nært, skremmende og urovekkende. Det var det første jeg tenker når jeg lukker boken. Jeg håper aldri verden kommer dit hvor vann er mangelvare og militæret styrer. (men er det ikke faktisk sånn enkelte steder i verden allerede?) Når tanken sniker seg inn i hodet mitt er jeg glad at jeg er priviligert og bor i Norge hvor drikkevannet i vannkranen er en selvfølge.

Noria vet om det stedet som ikke finnes. Hun vet om et sted med vann som militæret ikke vet om eller har kontroll over. Hvis de får vite at Noria vet, blir straffen hard. Noria lover dermed sin far at hun aldri skal fortelle noen om kilden og hjelpe til å holde den hemmelig. Det skal være en del av hennes jobb som temester.

Jeg er stor tilhenger av å holde løfter, men når livene til alle i en bygd kan være i fare på grunn av vannmangel, skjønner jeg at Noria sliter. Hvorfor skal noen få bestemme over det livsviktige vannet?

Dette var en bok som grep tak i meg; den skremte meg, men den gav meg også håp.

Ting jeg likte ved boken:

  • beskrivelsene av: Noria – tankene hennes og hennes dilemmaer; vannmangelen og klimaendringene; og tesermoniene

Ting jeg ikke likte ved boken:

  • for lite beskrivelser av styresettet til militæret (trodde aldri jeg skulle si noe sånt)

Alt i alt likte jeg denne boken veldig godt 🙂 (mon tro om forfatteren har skrevet flere bøker?)

Legg igjen en kommentar

