Er den hvite eller den svarte delen sterkest?

Half wild Tittel: Half wild : Opprøret (Half bad #2)

Forfatter: Sally Green; oversetter: Heidi Sævareid

ISBN: 978-82-02-47398-3

Forlag: Cappelen Damm

Det begynner å bli en stund siden jeg leste Half bad; første boken i trilogien. Derfor syns jeg nok en gang at starten på en oppfølger var litt forvirrende. (skulle ønske jeg var bedre til å huske hva som skjedde i forrige bok i serien…)

Nathan, halvt hvitheks, halvt svartheks, har fremdeles mange problemer. Han har noen han venter på og noen han vil redde. Dessuten har han fått en evne av sin far; men sliter litt med kontrollen for å si det pent. Nettet snører seg sakte, men sikkert sammen rundt Nathan, men han er ikke alene i dette «nettet». Dessuten har noen andre hvithekser tatt kontrollen. Dette er i tillegg til at Nathans bror og ene søster har utfordringer (den siste søsteren misliker jeg sterkt, så hun har jeg bare tenkt til å ignorere der det er mulig).

Ting jeg misliker med boken:

  • enkelte karakterer (Jessica og ei til… – de fortjener å bli mislikt!)
  • enkelte hendelser var lette å forutse
  • det var for lenge siden jeg leste første bok (skjønt, det har kanskje mer med min evne til å fortsette serier å gjøre enn boken i seg selv…)

Ting jeg liker med boken:

  • Mange av karakterene (Nathan – han er jeg faktisk litt usikker på om jeg liker noen ganger; men jeg liker han mer enn jeg misliker han; Gabriel og Marcus)
  • historien og hvordan ting utspiller seg
  • stedsbeskrivelsene – de gjør det lett å se for seg det som skjer

Jeg innrømmer det, jeg tror nok at jeg ville likt boken bedre om jeg husket mer fra første bok… Det betyr ikke at jeg ikke likte denne boken, for det gjorde jeg. Dessuten, nå kommer jo snart bok tre (eller har den kommet allerede?), og så lenge jeg ikke drøyer for lenge med å lese den….

Jeg liker skrivestilen til Green, den er (etter min mening) levende og engasjerende. Det er enkelte ting jeg funderer på hvordan kommer til å utarte seg i bok tre fordi det er ting jeg leser mellom linjene enkelte steder i denne boken (med mindre jeg leser ting mellom linjene som ikke er der; det kan jo skje :p )

Ettersom jeg skriver her merker jeg at jeg har mer og mer lyst til å lese tredje bok med en gang; det dukker opp stadig flere ting i hodet mitt jeg er nysgjerrig på hvordan det går videre med…. Kan jeg få bok tre med en gang? På forhånd takk 😛

Legg igjen en kommentar

