Motstandsbevegelsen

MotstandsbevegelsenTittel: Motstandsbevegelsen (Til minne om Idhun #1)

Forfatter: Laura Gallego García; oversettere:  Kari og Kjell Risvik

ISBN: 978-82-8087-300-2

Forlag: Bazar

Stort sett så er bøkene jeg leser enten skrevet på norsk, eller så er de oversatt fra engelsk. Så når jeg kom over denne boken som er fantasy oversatt fra spansk til norsk, ble jeg naturlig nok veldig nysgjerrig; det er tross alt ikke så ofte det skjer. Nysgjerrighet lønner seg :p

To ungdommer. En kriger. En magiker.

Sammen er de Motstandsbevegelsen.

Det er Jack og Victoria som er hovedpersonene i boken, og de har begge en utvikling som jeg liker. Jeg var litt usikker på hva jeg syns om Kirtash i starten, men de fleste er som de er på grunn av noe. Selv om mye av historien foregår på jorden, er også Limbhad er utrolig viktig sted. Idhun fikk jeg derimot ikke helt taket på (naturlig nok) Et godt stykke inn i boken begynte jeg å ane enkelte ting, noe hadde jeg rett i, mens andre ting var ikke helt som jeg trodde. På den annen side, sånn er det noen ganger i den virkelige verden også; ikke alt er helt som en tror ved første øyekast.

Mye av historien går ut på det vanlige: det gode vs det onde. Skjønt, det stilles spørsmål ved enkelte ting; er det onde alltid ondt? og er det gode alltid godt? kan det tenkes at det kan være godt og ondt i de fleste? Ofte i fantasybøker syns jeg det er veldig svart-hvitt, men i denne boken er det faktisk en del ulike gråtoner som gir historien mer liv og fylde syns jeg. Det er mange andre karakteristiske fantasytrekk: drager, feer, andre verdener, magi og enhjørninger. Alt er blandet sammen på en logisk og naturlig måte (og slanger spiller en viktig rolle).

Victoria, Jack og Kirtash får etterhvert litt historie sammen; ikke alltid hyggelig at de møter på hverandre, men alt har en betydning. Boken er tykk, nesten 500 sider, men den var spennende hele tiden og jeg klarte bare ikke legge den fra meg, jeg måtte lese videre! Dette er første boken i en trilogi, og jeg har utrolig lyst til å lese de neste bøkene (det er spesielt en ting i slutten av denne boken jeg er utrolig nysgjerrig på hvordan kommer til å utvikle seg).

Legg igjen en kommentar

