The perks of being a wallflower

The perks of being a wallflower

Tittel: The perks of being a wallflower

Forfatter: Stephen Chbosky

ISBN: 978-0-671-02734-6

 

Hele boken er skrevet som brev fra Charlie til «Dear friend». Brevene handler om Charlie og hans hverdag; litt historier som har skjedd og litt av tankestrømmen til Charlie når han skriver brevene. En ting jeg var veldig glad for i denne boken var at Charlie ikke henvender seg til leseren av boken, han henvender seg til personen han skriver brevene til. Boken er på rett over 200 sider og jeg leste den i ett strekk. For meg var boken av en eller annen grunn veldig fascinerende; akkurat hvorfor er jeg litt usikker på.

Patrick og Sam var fantastiske venner til Charlie når han ble kjent med dem. Det gjaldt også resten av vennene deres som Charlie ble kjent med; de lot ham være seg selv. Kanskje det var derfor jeg likte Charlie så godt? Han var seg selv, han unnskyldte seg ikke for å være den han var. Ja, han var til tider naiv og lettere ute av kontakt med verden, men hvem er ikke det en gang iblant? (skjønt, Charlie var det nok litt mer enn hva som er sunt – dette var det selvfølgelig grunner til).

Boken gav meg ikke de store følelsesutbruddene med gråt og latter, bare en stille følelse av at dette var riktig, det gav mening. En bok jeg likte utrolig godt, men som jeg likevel ikke klarer å beskrive for meg selv hvorfor jeg likte den. Det er ikke ofte jeg mangler ord, men dette er tydeligvis ett av tilfellene…

Legg igjen en kommentar

