De dødes tjern

De dødes tjern

 

Tittel: De dødes tjern

Forfatter: André Bjerke (utgitt med pseudonymet Bernhard Borge); første gang utgitt i 1942

 

I den norske utgaven av boken 1001 bøker du må lese før du dør er denne en av bøkene. Siden jeg har utfordret meg selv til å lese minst fire av de bøkene i år, startet jeg med De dødes tjern (den stod tross alt klar i bokhylla mi). Jeg har hørt om boken ved flere anledninger, og jeg har lest noe av poesien til Bjerke – som jeg har likt, derfor ble denne først ut av de valgte.

Den var forholdsvis grei å lese, men jeg merker jo at språket er noe annerledes enn det jeg er vant med å lese. Det tok meg de første kapitlene å bli vant til det, men så tenkte jeg ikke over det lenger. Boken var absolutt fascinerende uten å være en pageturner. Boken er en kriminalroman, men jeg kan ikke si at jeg syns den var skremmende. For meg var det heller det at den var interessant på grunn av menneskene som ble beskrevet og psykologien i boken.

Det er en bok jeg er glad for at jeg har lest, men likevel ikke en bok jeg kommer til å anbefale for alle (men jeg kan gjerne foreslå den for mennesker den kan komme til å passe for). Som sagt ble jeg ikke skremt, men jeg ville ikke tatt den med på hyttetur for å si det sånn. Det var enkelte steder i boken den var meget foruroligende, som nok ville gjort meg veldig skvetten om jeg hadde lest den på tur i skogen…

Legg igjen en kommentar

