Fordi overlevelse ikke er nok

Fordi overlevelse ikke er nok

Tittel: Fordi overlevelse ikke er nok (org. Station eleven)

Forfatter: Emily St. John Mandel; oversetter: Kirsti Vogt

ISBN: 978-82-8169-346-3

 

Boken i fem ord: etter katastrofen, Shakespeare, historier, liv.

Følelsen av boken når jeg hadde lest den ut, klarer jeg ikke helt å beskrive. Jeg ble så oppslukt av boken at jeg satt oppe til langt etter at jeg burde lagt meg (jeg skulle tross alt på jobb dagen etter). Jeg føler en tomhet fordi boken er slutt, jeg har lest den ut, det er ikke mer igjen av den. Jeg skulle gjerne visst mer om den verden sånn den er blitt i boken, men på den annen side vil jeg ikke ha en oppfølger. Det kan høres rart ut, men boken var så fantastisk for seg selv at jeg er redd mer kanskje ville ødelagt følelsen av boken? Jeg har funnet ut av den følelsen av tomhet som denne boken etterlot i meg er en god type tomhet (som jeg ikke klarer å forklare, heller ikke hvorfor den er god).

Jeg er fascinert fordi boken var godt skrevet. Den bytter på å følge ulike hovedpersoner, men sier ikke noe når den bytter mellom dem. Likevel har jeg ingen problemer med å vite hvem det er snakk om, hvem sin historie som fortelles til enhver tid. Jeg skulle gjerne visst mer om alle hovedpersonene i boken, noen mer enn andre.

Av alle som var til stede i baren den kvelden, var bartenderen den som levde lengst. Han døde tre uker senere, på vei ut av byen.

Sivilisasjonen som vi kjenner den bryter sammen på grunn av en influensapandemi som tar livet av mesteparten av folkene på jorden. Det er en skremmende tanke, men er den så usannsynlig?

Det var mange setninger i denne boken jeg har lyst til å ha med meg videre, men siden jeg ikke skrev dem ned, er de et eller annet sted i boken og dermed vanskelig å finne igjen (med mindre jeg leser boken om igjen, kanskje jeg bare skal gjøre det?).

Han liker tanken på skip som beveger seg over vannet, mot en annen verden så vidt ute av syne.

Legg igjen en kommentar

