Smakebit: Det hjelper ikke å blunke

En smakebit på søndag

En smakebit på søndag er et meme som er opprettet av Flukten fra virkeligheten.

Jeg har vært på jobb i dag, men biblioteket var ganske stille. Har alle dratt på påskeferie? eller var det den blå himmelen og solen som gjorde at det ikke kom så mange innom i dag? Uansett; jeg leser fremdeles på The girl with all the gifts som var smakebiten forrige uke, men har også startet på en annen bok. Derfor kommer dagens smakebit fra Det hjelper ikke å blunke av Lene Ask.

Basic CMYK

Hun snur seg og ser i speilet. Ser på puppene som hun hater, fordi de ikke hører til her på hennes kropp. Fordi de bryter seg fram uten å spørre om lov. Som to kreftsvulster alle går rundt og synes hun skal være stolt av. Men Lilly er ikke stolt. Hun løfter blikket og ser på munnen, på arret som liksom deler overleppa i to. Den skeive, flate nesa og tannreguleringen.

Denne boken er jeg kommet omtrent halvveis i og det er mye med Lilly jeg kjenner meg igjen i; vennskap, endringer i kroppen, å faktisk ikke kunne snakke med foreldrene om alt lenger, følelsen av at ingen forstår meg (spesielt foreldre). Ja, det høres ut som mange andre ungdomsbøker, men denne virker til å stå støtt på egne ben 🙂

Har du lest noen bøker i det siste hvor du kjenner igjen mye av deg selv i hovedpersonen?

10 thoughts on “Smakebit: Det hjelper ikke å blunke

  1. Jeg har virkelig lyst til å lese den av Ask. Men nå har jeg allerede lagt planer for påsken. Hvis bøkene når meg på biblioteket i tide så skal jeg lese virkelig rare bøker av forfattere som er kjent for andre ting 😀 God påske!

    Lik

  2. Det jag har lärt mig under de decennier jag har levt är att man aldrig någonsin är ensam om någonting. Allt som händer har alltid hänt någon annan också 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

