Jakten (World of spycraft #2)

Jakten

Tittel: Jakten (World of spycraft #2)

Forfatter: Tom Kristensen

ISBN: 978-82-02-47708-0

Kilde: fått fra forlag (Cappelen Damm)

Jakten var en bok om nakenbilder, utpressing og en motorsykkelgjeng. Boken starter med at Eric møte på Death row, en motorsykkelgjeng, i faren spionbutikk. Vi får så vite at Lives venninne Hanna var opprørt over noe før hun begikk selvmord. En uheldig person har fått facebook-identiteten sin kopiert av en person som bruker det til å presse unge jenter for nakenbilder. Denne uheldige personen har forsøkt anmeldelse, men sakene blir henlagt av politiet. Mitt første spørsmål blir da: er det virkelig sånn at politiet henlegger den slags saker raskt? Jeg håper inderlig ikke det, men forstår at det kan jo være vanskelig å finne ut av en del ting om man ikke har ressurser og hackekunnskapen (her kommer nok lovlighet inn i bildet også…).

Hvorfor valgte han meg? Og hvorfor gadd jeg å svare? Hvordan kunne jeg være så jævlig dum?

Han sendte enda en melding i går, og han sier at han vil ha enda et bilde. Denne gangen skal jeg være helt naken, og ansiktet mitt skal være synlig også. Ellers kommer han til å legge ut de tre bildene som jeg allerede har sendt, legge dem ut på Facebook og sende dem til mamma og pappa.

Alt han lagt ut på Face, er falskt. Alt sammen er stålet. Men det hjelper ikke meg, fordi bildene som jeg sendte, var ekte!!

For meg startet boken med guffen bismak grunnet utpressing og nakenbildene. For det første: ikke send nakenbilder!, for det andre: be noen om hjelp til å fikse det så du ikke blir utsatt for utpressing (eks. politiet). I denne boken tok Eric og Live saken i egne hender, og det kunne fort gått veldig galt. Likevel så likte jeg boken veldig godt. Den hadde en troverdighet og en intensitet som gjør at jeg gjerne vil anbefale boken for klasser jeg håper jeg får bokprate for (kanskje spesielt tenåringer). Det er en bok som kan leses for spenningen, men som også kan leses og diskuteres for innholdet sitt (hvorfor sender noen bilder? burde de slutte med det? hva gjør en hvis en blir utsatt for utpressing?)

Selv om jeg ikke liker å tenke på det, er som sagt boken troverdig; dette skjer. Les boken, snakk med andre om den (både anbefal og diskuter innhold), vær smarte!

Legg igjen en kommentar

