Fahrenheit 451

Fahrenheit 451

Tittel: Fahrenheit 451

Forfatter: Ray Bradbury

Format: Lydbok (6 timer)


Guy Montag was a fireman whose job it was to start fires… The system was simple. Everyone understood it. Books were for burning… along with the houses in which they were hidden. Guy Montag enjoyed his job. He had been a fireman for ten years, and he had never questioned the pleasure of the midnight runs  nor the joy of watching pages consumed by flames…never questioned anything until he met a seventeen-year-old girl who told him of a past when people were not afraid. Then he met a professor who told him of a future in which people could think…and Guy Montag suddenly realized what he had to do!


Endelig har jeg hørt ferdig Fahrenheit 451 på lydbok. Jeg hører sjelden på lydbok, og når jeg hører på lydbok får jeg aldri med meg alt fordi jeg noen ganger «detter ut» av historien. Denne lydboken leser forfatteren selv. Han har en god stemme å høre på. Jeg hørte på lydboken på engelsk (jeg hører ikke på lydbøker på norsk fordi jeg syns det går for sakte, men vet ikke hvordan jeg kan endre farten…).

Historien ble først publisert i 1953, og regnes vel som en klassiker (så vidt jeg har skjønt). Historien var fasinerende, og litt skremmende. Tenk, et sted hvor det er forbudt å ha bøker, og om det oppdages blir de brent (og om ikke eieren flytter seg vekk fra bøkene, kan det hende at eieren også blir brent). Brannmann har en helt ny betydning i denne boken og jeg liker det ikke (den nye betydningen altså).

Det har tatt meg lang tid å høre lydboken ferdig (selv om den bare er på 6 timer), så jeg husker ikke alt… Likevel liker jeg Guy Montag, i starten av historien gjør han bare det han får beskjed om. Etterhvert begynner han å tenke litt selv. Jeg liker folk som kan tenke selv.

Jeg tror dette er en historie som jeg vil lese i bokform for å få med meg hele historien!

Legg igjen en kommentar

