Du er her

Du er her

Tittel: Du her her

Forfatter: Anne Ch. Østby

Forlag: Schibsted; 2015

 

Hun husker hvordan han hver kveld pleide å banke på barometeret på veggen med alvorlig mine. Hun trodde alltid at han laget været til neste dag, og skjønte ikke hvorfor han noen ganger banket fram regn.

Dette er en bok jeg plukket med meg fra biblioteket litt tilfeldig. Jeg velger stort sett bøker jeg leser ut fra baksideteksten på bøkene. Denne boken var jeg litt usikker på, baksideteksten klarte ikke helt å fange meg, men noen ganger leser jeg bøker ut fra at jeg vil ha bredde i utvalget jeg presenterer for skoleklasser. Denne gangen manglet jeg kjærlighet. Bak på boken står det: En bok om kjærlighetens mange skikkelser og skuffelser. Om hvordan før henger sammen med nå. Og hvordan alle hendene som står bak oss og dytter på huska, fører oss fram til den røde flekken vi står på.

Hovedpersonen Fine går i andre klasse på videregående. Hun har en drøm om å bli designer, og på grunn av en skoleoppgave ser hun på gamle familiebilder. Hun lever ellers et helt normalt liv; en bestevenninne, en skoleklasse, andre venner og lekser. Hun er ikke den mest populære i klassen, men hun er ikke en som står utenfor heller, på mange måter oppfatter jeg at hun er en av de i mengden. Med andre ord, hun er en del av de fleste. Ja, innimellom syr hun klær som hun bruker, men hun skiller seg ikke mer ut enn det heller. På mange måter er det ikke noe spesielt med Fine. Dette likte jeg utrolig godt, helt dagligdagse ting. Likevel er det mer enn en kan se ved første øyekast. Det blir nevnt i boken også; egentlig vet folk nesten ingen ting om hverandre.

Selv om historien handler om hverdagsliv og normale ting, har den likevel dybde og den ble heller ikke kjedelig eller platt. Den var underholdende, men lavmelt. En bok jeg faktisk koste meg veldig med. En bok som sier: det er viktig å være ok med den man er (det var i alle fall det jeg fikk ut av den). Det var en ulykke som endret noen, det var familie og venner. Det var barndomsminner og det å innse at alle vokser opp, men at ting fra barndommen likevel ikke forsvinner. Det var øyeblikk med en sår følelse, det var øyeblikk med latter, og det var øyeblikk som gav en god og varm følelse når de kom 🙂

2 thoughts on “Du er her

  1. Jeg begynte på denne boka i høst en gang, og har ikke fullført den. Ingen annen grunn enn at jeg las for mye på en gang, og måtte prioritere. Nå skal jeg ta den fram og lese den ferdig. Takk for påminnelsen om boka!

    Lik

Legg igjen en kommentar

