Smakebit: Fordi overlevelse ikke er nok

En smakebit på søndag

En smakebit på søndag er et meme som er opprettet av Flukten fra virkeligheten.

Jeg er for tiden midt i en tegneserie (Axe cop #1) – lettere absurd, men fantastisk morsom. Siden jeg ikke klarer å velge ut bare en side fra den, kommer dagens smakebit fra en bok jeg er i ferd med å starte å lese. Dette er en bok jeg har hørt mye om på engelskspråklige blogger og fra booktubere, men lite fra norskspråkelige blogger (kanskje jeg bare ikke følger de som har skrevet om den?) Uansett, boken er Fordi overlevelse ikke er nok (Station eleven) av Emily St. John Mandel.

Nå som Jeevan hadde sluttet å gå, frøs han. Tærne var numne. Alt det magiske ved snøværet var borte, og lykken han hadde kjent et øyeblikk tidligere, bleknet. Kvelden var mørk og full av bevegelse, snø som dalte raskt og stille, bilene som sto parkert på gaten svulmet til mye omriss av seg selv. Han var redd for hva han ville si hvis han gikk hjem til Laura. Han vurderte å finne en bar et eller annet sted, men han hadde ikke lyst til å snakke med noen, og når han tenkte på det, hadde han ikke spesielt lyst til å bli full. Bare til å være alene et øyeblikk, mens han fant ut hvor han skulle gå. Han gikk inn i parkens stillhet.

Fordi overlevelse ikke er nok

Passende nok så snør det også her jeg bor i dag. Snø er alltid litt magisk (fram til den må måkes; og når jeg venter på våren…). Jeg må vel ut og måke etterhvert, men enn så lenge nyter jeg stillheten, en tekopp og både tegneserie og bok 🙂

Hva leser du i dag? og hva slags te drikker du når du leser bøker (om du drikker te da…)?

18 thoughts on “Smakebit: Fordi overlevelse ikke er nok

  1. Takk for smakebiten. 🙂 Denne var fersk for meg. Har akkurat måka snø, Som vanlig er mars like lunefull som krigsguden han er kalt opp etter. Jeg fikk lust til å lese boka. 🙂 Nå er det te.

    Lik

    • Jeg har foreløpig klart å ignorere snømåkingen, det ser ut som den nesten forsvinner litt av seg selv (selv om det fremdeles kommer ned noe…). Når pensum er ungdomsbøker får jeg nesten lyst til å studere litt igjen jeg også 🙂

      Likt av 1 person

      • Det er veldig interessant. Jeg jobber jo med ungdommer og litteratur, så det er jo mer kompetanse og interesse på samme tid. Jau, virker som om det forsvinner litt, men følte jeg måtte åpne litt foran leiligheten i tilfelle huseier kom innom. 🙂 Kast deg på? Kunnskap er aldri tung å bære som det sies.

        Lik

      • Kunnskap er ikke tung å bære nei, men noen ganger er den veldig tung å lære. Veldig kjekt å kunne kombinere kompetanse med en interesse man har 🙂

        Lik

  2. Jeg tenkte at den tittelen har jeg da vitterlig hørt før, men det var ikke før jeg så coveret jeg husket at den står i bokhyllen min 🙂
    Jeg leser også mye tegneserier, men de kan være kompliserte å gi smakebiter fra 🙂 Ha en riktig fin søndag!

    Lik

Legg igjen en kommentar

