Slåttekar i himmelen

Slåttekar i himmelen

Tittel: Slåttekar i himmelen

Forfatter: Edvard Hoem

Forlag: Oktober; 2014

Dette er nok ikke en bok jeg ville valgt å lese selv (det gjorde jeg egentlig heller ikke). Jeg leste denne boken i forbindelse med et kurs på jobben. Jeg trodde jeg skulle lese Svøm med dem som drukner av Mytting, men vi var såpass få på kurset at vi ikke fikk velge bok helt selv, og jeg var en av dem som måtte bytte bok.

Historien i denne boken var god, om det å leve i Norge på slutten av 1800-tallet og om utvandringen til Amerika som fant sted. Kanskje var det historiske ved denne boken for «nytt» til at jeg klarte å kose meg ordentlig med det? Jeg ble noe forvirret til tider av disse menneskene jeg slet med å se for meg, så jeg blandet dem sammen og ble usikker på hvordan familiebåndene var. Jeg klarte ikke å fortape meg i historien 😦 Dette til tross for at som sagt historien var god, dessuten var det interessant å få høre hvordan de levde på den tiden. Hvordan ting utviklet seg på et mer personlig nivå fordi vi fulgte en familie. Alt dette var godt skrevet og interessant, men jeg klarte likevel ikke å bli trollbundet av historien. Var det fordi boken var på nynorsk? jeg tror ikke det. Var det fordi jeg har lest masse ungdomsbøker og få voksenbøker i det siste? Det kan muliggens være en del av årsaken, men det pleier ikke å ha noen betydning for meg. Jeg kan lese ungdomsbøker, krim, fantasy og annen skjønnlitteratur om hverandre uten at det pleier å ha noe å si. Så hvorfor klarte jeg ikke å bli fenget av denne boken? Ærlig svar: vet ikke, men jeg lurer på det jeg også. Jeg følte meg på mange måter distansert fra historien og karakterene (spesielt karakterene).

Jeg skulle ønske at jeg hadde likt denne boken bedre enn jeg gjorde rett og slett fordi historien var god, men jeg er tydeligvis ikke i stand til å bestemme meg for hvordan jeg føler for de bøkene jeg leser. Jeg bare føler… På den annen side, selv om jeg ikke ble fanget av boken, vil jeg likevel anbefale den (selv om det kan høres en smule merkelig ut). Jeg vil anbefale boken for de som liker historiske bøker satt i Norge og til de som liker å lese om utvandringen til Amerika. Jeg vil anbefale boken til de som liker å lese familiehistorier, og til de som regner denne typen historier for «gode historier». Jeg vil anbefale denne boken til de som liker litt stille bøker om de dagligdagse tingen. Dette gjør jeg fordi jeg tror denne boken vil passe til mange av dem.

Har du lest boken? Hva syns du om den?

Legg igjen en kommentar

