Filmtorsdag: Seventh son

Seventh son

Tittel: Seventh son

Medvirkende: Jeff Bridges, Ben Barnes, Alicia Vikander og Julianne Moore

Annen info: spilletid: 1 time 38 minutter; aldersgrense: 11 år


I trolldommens tid, da legender og magi kolliderer, reiser den siste gjenværende krigeren i en mystisk orden for å finne en profetert helt født med utrolige krefter, den siste lærlingen. Revet opp fra sitt rolige liv som gårdsarbeider, legger den unge, usannsynlige helten ut på et fantastisk eventyr med sin stridsherdede mentor for å beseire en mørk dronning og en hær av overnaturlige snikmordere hun har mobilisert mot kongeriket deres.


Denne filmen er basert på bokserien Den siste lærling av Joseph Delaney. Jeg har lest starten på første bok, muliggens som lydbok, men har aldri lest boken ferdig (ikke spør meg hvorfor, det aner jeg nemlig ikke). Det jeg husker er derimot at hovedpersonen, Thomas, er yngre i boken er han var i filmen.

Jeg syns filmen var grei, masse action, men klarte ikke å bli helt fanget av historien. Misforstå meg rett, historien var grei, men jeg ble ikke trollbundet av filmen. Kanskje det var det at magien ikke ble forklart? Eller var det at skuespillerne ikke klarte å få meg engasjert i deres historier? Kanskje jeg var utenfor målgruppen for filmen? Kanskje jeg rett og slett ikke var i helt riktig humør til å se denne filmen? Hm, det ble mange kanskje’er, noe som gjør meg mindre overbevist om at jeg likte filmen…

Dessuten syns jeg det var for dårlig forklart hvorfor alle hekser var onde? (er ikke det å skjære alle over en kam? og har vi ikke lært at det ikke er pent å gjøre fordi folk er forskjellig?)

Jeff Bridges spilte som vanlig sin rolle godt, men jeg ble desverre noe skuffet over Julianne Moore – hvor var ondskapen hennes?

Jaja, jeg kan ikke ha flaks med at alle filmer jeg ser er helt noe for meg. En grei film for folk som vil ha litt fantasyinspirert action, men ikke forvent for mye.

Huff, dette ble veldig negativt, jeg krysser fingrene for at neste film jeg velger å se passer meg bedre 🙂

Legg igjen en kommentar

