Marlens historie

Marlens historie

Tittel: Marlens historien (I morgen er alt mørkt #2)

Forfatter: Sigbjørn Mostue

Forlag: Cappelen Damm; 2015

Først må jeg bare si: for en intens bok! Så utrolig mye som skjedde omtrent hele tiden, rakk nesten ikke trekke pusten. Her var det spenning fra første side.

Denne fortellingen er det Marlen som forteller, og hun legger ikke fingrene imellom. For alle gjelder det en ting: overlevelse. Hvordan skal de klare å overleve når de smittede ikke blir dumme, de blir bare veldig blodtørstige. De forrykte er ikke som zombier, de forrykte klarer fint å samarbeide for å få tak i de som enda ikke er smittet. Det er et blodbad av en annen verden. Det er desperasjon. Det er håp. Det er tap av håp. Det er å føle seg helt alene om noe. Det er å ikke være sterk nok. Det er å være sterk nok. Det er å klare å se forbi ting som skjer fordi overlevelse er det viktigste. Det er å lure andre. Det er å stå opp for seg selv. Det er å fundere på om dette er naturens måte å ta igjen for alt vi har gjort mot den. Det er å håpe at det er noe godt i alle mennesker. Det er tvil. Det er tro. Det er livet.

Jeg likte at forfatteren tok opp tunge temaer uten at de skygget for historien. Jeg likte at forfatteren viste meg som leser at folk reagerer ulikt i ulike situasjoner. Noen tenker kun på seg selv, mens andre bryr seg om andre. Jeg likte den indre konflikten til Marlen med å skulle skyte noen som var blitt smittet; de har jo tross alt vært mennesker, et eller annet sted der inne er de kanskje fortsatt selv om de er blitt gale av smitten? Jeg likte at Marlen tenkte at det var naturens måte å si ifra på, selv om jeg syns det var en skremmende tanke.

Det var ting som skjedde som lignet mest på en krigssituasjon, men menneskene var jo egentlig ikke i krig med hverandre, men med viruset. Likevel var det en sammenheng med de to tingene.

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde gjort meg så godt i den situasjonen Marlen var i. Jeg har ikke akkurat så mange overlevelses-skills… Så jeg satser på at dette aldri blir virkeligheten for da ligger jeg syltynt ann!

En annen ting jeg likte godt med boken var at den viser selv katastrofen. Mange dystopier og andre katastrofe-bøker viser bare hvordan verden har blitt etter store katastrofer eller at noen har tatt makten; hvordan folk lever etter at det store forferdelige har skjedd. I denne boken (og Brages historie selvfølgelig) ser vi katastrofen skje. Vi ser hvordan den starter og hvordan folk takler (eller, ikke takler den er vel kanskje mer riktig å si).

Denne boken er ikke for de sarte og bekymrede, og kanskje heller ikke for de yngste (overgrep er generelt ikke hyggelig lesning), men for oss andre passer denne boken veldig bra! 🙂

Legg igjen en kommentar

