Havet i enden av veien

Havet i enden av veien

Tittel: Havet i enden av veien (org. Ocean at the end of the lane)

Forfatter: Neil Gaiman; oversetter: Stian Omland

Forlag: Vendetta

År: 2013


Begravelsen er over og mannen midt i livet kjører til det som en gang var barndomshjemmet. Plutselig vekkes minner til live. Minner om en barndom full av magi, svik og tragedie. Men også om tre generasjoner uforliknelige kvinner, der den eldste hevder å erindre Det store smellet og den yngste forteller en forundret, sju år gammel gutt av dammen i enden av veien faktisk er et hav.


Hvordan skal jeg beskrive denne perlen? Den fasinerer meg og fyller meg med en god følelse. Jeg innrømmer at det helt sikkert er ting i historien som går meg hus forbi, men det er helt greit. Dette er en bok jeg ville lese om igjen i det øyeblikket jeg var ferdig med den fordi jeg visste jeg ikke hadde fått med meg alt. Magien, forundringen og selvfølgeligheten en har som barn er så underlig gjenkjennbar i denne boken.

For eksempel et hull under foten hvor hovedpersonen drar ut en lang mark syns jeg er litt ekkel nå, men jeg vet med meg selv at jeg ville bare syntes det var fasinerende når jeg var barn. Som person endrer man seg hele tiden, men når man vokser opp mister de fleste mye av undringen i hverdagen og dermed også magien. Det er denne magien som gjør verden så magisk (dobbelt opp her, men veldig sant).

Jeg syns det er vanskelig å forklare denne boken; det er en bok som burde oppleves. Den var magisk og den hadde så mye fantasi i seg. Det var svik, vennskap og familie, det var bøker, historier og magi. Boken var fortryllende, en annen verden i verden 🙂

Legg igjen en kommentar

