1Q84 bok 1

1q84

Tittel: 1Q84

Forfatter: Haruki Murakami; oversetter: Ika Kaminka

Forlag: Pax

 

Jeg har lest bok en til lesesirkelen jeg er med i, og jeg aner ikke hva jeg egentlig helt syns om den. En ting er sikkert, den var fasinerende. Om jeg likte den; det er et helt annet spørsmål (som jeg ikke kan svare på). Det er totalt tre bøker; om jeg kommer til å lese bok to og bok tre? vet ikke.

Både Aomame og Tengo var interessante karakterer; de hadde sin helt spesielle stemme (selv om Tengo noen ganger ble litt kjedelig). Siden jeg bare har lest bok en, mangler jeg fremdeles masse informasjon som sikkert kommer til å komme i bok to og tre. Jeg sitter med mange spørsmål som gjør meg forvirret; men gjør det egentlig noe? Trenger jeg egentlig svar på alt? Om jeg får svarene i de to neste bøkene, kommer jeg til å forstå svarene? Hva er virkeligheten i bok en? Hva er sant?

Tengo gjør noen valg i forhold til en roman han omskriver. Hvorfor klarer han ikke si hva han mener til redaktøren? Hvorfor går han med på alt som blir foreslått? Han er absolutt ikke en en-dimensjonal karakter, men jeg syns likevel det er vanskelig å bli kjent med ham.

Aomame har en ekstrajobb som er ganske spesiell. Det er enkelte ting som Aomame gjør som er godt forklart uten at det tar helt av (noen ting kommer i klartekst, mens andre ting bare hintes til).

I lesesirkelen ble det diskutert både Tengo og Aomame. Vi var vel alle litt enige i at Tengo ikke var den mest spennende karen, men at det likevel var noe ved ham. Aomame var jo noe for seg selv, og det var også den eldre damen hun jobbet litt for… To av de i lesesirkelen hadde fortsatt å lese bok to, og jeg tror nok at jeg også skal det (jeg må bare lese noen andre bøker først). Jeg liker lesesirkel-diskusjonene 🙂

Jeg vet foreløpig ikke når vi skal møtes neste gang, men jeg vet hvilken bok vi skal lese. Vi skal lese «The perks of being a wallflower» av Chbosky, eller «Fordelene ved å være veggpryd» som den heter på norsk. Denne er jo også filmatisert; så jeg kommer kanskje til å se filmen også (om jeg liker boken selvfølgelig).

Legg igjen en kommentar

