Smakebit: Marlens historie

En smakebit på søndag

En smakebit på søndag som er et meme som er opprettet av Flukten fra virkeligheten.

Jeg er blitt ferdig med 1Q84 bok en 🙂 Blir spennende å diskutere den i lesesirkelen. Det har ikke blitt mye tid til lesing denne uken. Neste uke tror jeg blir noe roligere for min del, så da rekker jeg kanskje å lese mer enn denne uken. Generelt har det blitt mindre lesing i januar enn jeg tenkte, men jeg satser på mer lesing i februar 🙂

Dagens smakebit kommer fra Marlens historie (I morgen er alt mørkt #2) av Sigbjørn Mostue. For en stund tilbake leste jeg Brages historie som jeg likte veldig godt – den vant dessuten U-prisen.

Jeg er som et gresstrå: Det legger seg ned når du tråkker på det. Først lenge etter at du har gått, vil jeg prøve å reise meg. Forresten, slik var det. Men nå er mye annerledes. Det er andre tider. Helt andre tider.

Første leksjon: Med andre tider blir vi andre mennesker.

Marlens historie

Dette sier Marlen om seg selv i første kapittel i boken og jeg har på følelsen av at det sier mye om hvordan Marlen kommer til å utvikle seg. Marlen virker allerede i de første kapitlene som en forholdsvis reflektert tenåring:

Den kvelden satt jeg lenge på rommet mitt og bare stirret ut av vinduet. Den ulmende globale oppvarmingen hadde gitt oss nok en vår med rekordtemperaturer, men ingen snakket om dét. Ikke overraskende, akkurat – knapt noen hadde brydd seg om klimaendringene før MTG brøt ut heller. Bjørkene var så vidt blitt grønne, insektene våknet og de første trekkfuglene hadde ankommet. Like før mamma og jeg flyttet fra den koselige leiligheten vår nede i sentrum, hadde jeg lest at det bare i Europa var nesten en halv milliard færre fugler enn for bare 30 år siden. Hvem kunne klandre moder jord for å forsvare seg selv?

Jeg syns Marlen virker til å ha en godt poeng i sitt siste spørsmål… Med tanke på at det plutselig ikke er minusgrader her jeg bor lenger og snøen har forsvunnet (betyr det at våren kommer nå, eller kommer vinteren til å komme tilbake?).

Hva tenker du; burde naturen få lov til å ta igjen på en sånn brutal måte? eller burde naturen skjønne at noen har innsett at vi ikke har vært flinke, men at vi prøver å endre oss?

12 thoughts on “Smakebit: Marlens historie

  1. Tack för smakebiten! Den största ödesfrågan just nu handlar ju om klimatförändringarna, så allt som får oss att reflektera och fundera över det är väl utmärkt! 🙂

    Lik

    • Bøker som får en til å tenke er alltid bra. Jeg fant ut at jeg kan jo bruke natur-tankegangen til å minne meg selv på å bli flinkere med kildesortering og den typen ting 🙂

      Lik

Legg igjen en kommentar

